4x lekkere spring rolls

spring rolls

Ze zijn niet alleen heul lekker, maar ook gezond, supermakkelijk te maken én je kunt ze in de koelkast bewaren en de volgende dag als lunch op tafel zetten. Kortom: spring rolls zijn altijd een goed idee! 

Spring rolls met quinoa en wortel

Bron: Chicks Love Food 

springrolls-clf

Benodigdheden (voor 12 spring rolls): 75 gram quinoa • 1 grote wortel • 5 eetlepels feta op olie • pluk peterselie • 6 spring roll-vellen

Zo maak je het: Bereid de quinoa volgens de aanwijzingen op de verpakking. Schil de wortel en snijd in plakjes. Bak de plakjes wortel zo’n 5 minuten, in wat olie uit het potje met kaasblokjes. Laat de wortel een beetje afkoelen. Snijd de fetablokjes door de helft.  Hak de peterselie fijn. Snijd de wortel in kleine stukjes en schep, samen met de kaasblokjes, de peterselie en een flinke snuf peper en zout door de quinoa.  Haal een spring roll-vel kort door warm water (het water moet niet koken), zodat deze zacht wordt. Laat het vel even uitlekken en leg op een bord. Verdeel wat van de quinoa in een rechte lijn net naast het midden over het vel. Rol nu voorzichtig op en snijd door de helft. Herhaal tot je alle rijstvellen hebt gehad.

Vietnamese spring roll

Bron: Jamie Magazine

springrolls-jaimie

Benodigdheden (voor 8 spring rolls): 50 g rijstnoedels • 8 springroll-vellen • 8 gekookte garnalen of 200 gram gebraden kip, rundvlees of varkensvlees, in reepjes • 2 el gescheurd Thais basilicum • 3 el gescheurde muntblaadjes • 3 el gescheurde korianderblaadjes • handjevol sla • wortel • komkommer • rode paprika • lente-ui

Voor de dipsaus: 1 el zoutarme sojasaus • sap van 1 limoen • 1 el sesamolie • 1 el vissaus • 1 tl fijne kristalsuiker • 1 tl gehakte lente-ui • 1 Thaise chilipeper, fijngesneden (optioneel)

Zo maak je het: Zet een pan met water op middelhoog vuur. Kook hierin de noedels 4–5 minuten en laat ze uitlekken. Spoel ze af onder koud water en houd ze apart. Vul een kom met warm water. Doop er een rijstvel in en haal het er al na een seconde weer uit. Leg het plat op een schone theedoek. Schik de garnalen of kip- of vleesreepjes over het midden van het vel, gevolgd door wat noedels, kruiden, sla en groente; laat aan beide kanten ongeveer 5 cm onbedekt. Vouw die kanten over de vulling en rol het vel er dan omheen. Herhaal dit met de rest van de vellen. Klop de ingrediënten voor de dipsaus in een kleine kom door elkaar en serveer bij de springrolls.

Spring rolls met pindadressing

Bron: Uit Pauline’s keuken 

springrolls-pauline

Benodigdheden (voor 8 spring rolls): 8 rijstvellen • 2 kipfilets • een kwart rodekool • 1 rode paprika • 2 lente-uitjes • 1 wortel • handje cashewnoten • 2 el ketjap • 1 teentje knoflook • peper en zout • olijfolie

Voor de dressing: 2 el pindakaas • 1 teentje knoflook • 1 tl sambal • scheutje ketjap • 100 ml melk (of water) • halve limoen • zeezout

Zo maak je het: Maak een marinade van 2 el ketjap en 3 el olijfolie en een geperst teentje knoflook. Breng de marinade op smaak met zout en peper. Laat de kip hier minimaal een uur in marineren. Grill de kip vervolgens aan weerszijden gaar in een grillpan. Laat de kip afkoelen en snijd deze in reepjes. Leg de kip apart. Was de rodekool, de paprika en de wortel. Snijd alle groenten in heel dunne reepjes.  Verwijder het buitenste blad van de lente- ui en snijd deze in ringetjes. Zet een diep bord klaar met warm water. Week het rijstvel ongeveer 30 tot 45 seconden in het water. Leg het rijstvel op een snijplank. Verdeel wat van de kip en de groenten in het midden van het vel. Maak het af met wat gehakte cashewnoten. Vouw de buitenzijdes eerst naar binnen. Rol hem dan voorzichtig op. Maak een dressing van de pindakaas en het melk (of water). Meng deze koud door elkaar met een garde. Breng de pindadressing op smaak met de sambal, een scheutje ketjap, een geraspt teentje knoflook, het sap van een halve limoen en wat zout. Meng goed door elkaar. Serveer de spring rolls met de pindadressing. 

Spring rolls met rosbief

Bron: Ah.nl 

springrolls-ah

Benodigdheden (voor 12 spring rolls): halve rode peper • 75 g gezouten cashewnoten • 3 el kraanwater • 80 gram mihoen • 200 gram rauwe rode bieten • 2 el vissaus • 2 lente-uitjes • 12 springroll-vellen • 15 gram muntblaadjes • 10 gram korianderblaadjes • 100 gram rosbief

Zo maak je het: Snijd het steeltje van de rode peper. Halveer de peper in de lengte en verwijder met een scherp mesje de zaadlijsten. Doe de cashewnoten samen met de peper en het water in het bakje van de staafmixer en maal fijn. Bereid de mihoen volgens de aanwijzingen op de verpakking in water met zout. Spoel koud en doe in een kom. Rasp de bieten fijn in de keukenmachine. Doe in een kom en meng de vissaus erdoor. Snijd de lente-uitjes in ringetjes en doe in een kommetje. Vul een schaal of diep bord tot halverwege met lauwwarm water. Week hierin een rijstvel 30 seconden en leg op een schone plank of werkblad. Leg in het midden van elk vel een in stukjes gescheurd muntblaadje met een paar blaadjes koriander.Leg er wat biet, mihoen, in stukjes gescheurde rosbief en lente-ui op. Vouw het rijstvel over de vulling, vouw de zijkanten naar binnen en rol op. Serveer met de dip.