Dukan Dieet; wat hoe en waarom?

geroosterde venkel

Het nieuwe jaar is begonnen en het goede voornemen afvallen staat hoog op het lijstje. In Frankrijk volgen momenteel zo’n 5 miljoen mensen het eiwitdieet van de voedingsdeskundige Pierre Dukan. En nadat een paar Amerikaanse en Engelse celebs zijn gelinkt aan dit dieet is ook de rest van de wereld nieuwsgierig naar deze veelbelovende manier van afvallen. De moeite waard dus om dit succesverhaal langs de dieetlat te leggen. Opgebouwd in vier fases ligt de focus op het eten van veel eiwitten, die bevatten namelijk minder calorieën dan vet en koolhydraten.

  •  In de eerste fase, de ‘aanvalsfase’ eet je alleen maar dierlijke eiwitten, absoluut geenvet en koolhydraten. Deze fase duurt minimaal 3 en maximaal 10 dagen (afhankelijk van je overgewicht).
  • In de volgende, de ‘doorloopfase’, mag je naast dierlijke eiwitten ook af en toe groente (zonder zetmeel) en soja of tofu. Dit houd je vol tot het gewenste gewicht is bereikt.
  • De derde fase ‘consolidatiefase’ is bedoeld om het jojo-effect tegen te gaan en staat toe dat je dagelijks 2 boterhammen, een beetje kaas en 1 stuk fruit mag toevoegen aan je menu. Twee keer per week mag je een portie koolhydraten (rijst, pasta of aardappelen) nemen en een ‘feestmaaltijd’ waarbij alle verboden voedingsmiddelen zijn toegestaan. Deze fase duurt 10 dagen per verloren kilo lichaamsgewicht.
  • In de laatste ‘permanentefase’ moet je eenmaal per week een pure eiwitdag inlassen om je gewicht te behouden.

Ondanks dat dit op het eerste gezicht een goed doordacht en resultaatgericht dieet lijkt, is er veel commentaar van voedingsdeskundigen en diëtisten. Dit heeft vooral te maken met de grote hoeveelheden eiwitten, dit kan zeer belastend zijn voor je nieren. Ook het gebrek aan groente en fruit wordt gezien als ‘ongezond’, aangezien je hierdoor vitamines en mineralen mist. Ontevreden volgers van dit dieet klagen vooral over gebrek aan energie, hoofdpijn, misselijkheid, geheugenverlies en een slechte adem. Zelf lijkt het me vooral in het begin een eentonig en weinig ‘voedzaam’ dieet. Door de strikte regels zal het voor veel mensen behoorlijk afzien zijn en is het zonder ijzeren discipline nauwelijks vol te houden.

Voors

  • Duidelijke omschrijving van wat wel en niet mag.
  • Snel gewichtsverlies (in het begin).

Tegens

  • Vooral in het begin zeer strikt en eentonig.
  • Belastend voor nieren door de grote hoeveelheden eiwitten.
  • Onvoldoende vitamines en mineralen doordat je niet of nauwelijks groente en fruit eet in de eerste twee fases.
  • Constipatie door het gebrek aan vezels
  • Geheugenverlies door het gebrek aan koolhydraten waardoor je hersenen onvoldoende glucose krijgen.
  • Gebrek aan energie waardoor lichaamsbeweging moeizaam is.
  • Aankomen in de ‘permanente’ fase is bijna onvermijdelijk doordat de behoefte aan ‘slecht’ eten na periode van afzien behoorlijk groot kan zijn.

Conclusie: Ik zie genoeg redenen om Pierre en z’n volgelingen links te laten liggen en te kiezen voor een gezonde manier van afvallen door ‘normale’ aanpassingen in je voeding en voldoende lichaamsbeweging.

Cijfer: 5