Eten tijdens je zwangerschap

voedsel zwangerschap

Alcohol
Mochten onze moeders nog best af en toe een wijntje nuttigen tijdens hun zwangerschap, voor ons geldt dat je absoluut geen druppel alcohol meer mag drinken. Er is namelijk geen enkele veilige hoeveelheid aan te geven die je zonder risico voor de baby kunt drinken. Dus ja, dit is een feit: Absoluut geen alcohol in wat voor vorm dan ook tijdens de zwangerschap!

Meer lezen over zwanger & alcohol? Kijk op negenmaandenalcoholvrij.nl

Koffie
Uit onderzoek blijkt dat veel koffie drinken tijdens je zwangerschap inderdaad schadelijk kan zijn voor de baby. Maar dan hebben we het wel over 8 of meer koppen koffie per dag. Geniet dus wel lekker van die cappuccino, maar overdrijf niet. Het lijkt ons logisch dat 8 koppen per dag voor niemand goed is!

Kaas
Ben je dol op lekkere kaasjes en durf je ze nu niet meer te eten? Nergens voor nodig. Als jij je brie en camembert gewoon bij de supermarkt haalt, hoef je je nergens zorgen om te maken. Het zijn namelijk alleen de rauwmelkse kazen waar de voor je baby gevaarlijke listeriabacteriën inzitten, en die kom je in Nederland echt niet zomaar tegen. Kijk bij twijfel op het etiket (‘au lait cru’ betekent ‘bereid met rauwe melk’ en die moet je dus laten liggen) of vraag het na.

Wellicht een interessant weetje: Hollandse boerenkaas is ook met rauwe melk gemaakt. Maar omdat dit een ‘harde’ kaas is, kan de listeria bacterie er niet in overleven. Dat is dus wel veilig voor je om te eten.

Vlees en vis
Vlees en vis kun je beide eten. Vis is zelfs heel gezond tijdens je zwangerschap. Maar: let er wel op dat het allemaal goed doorgebakken is. Dat betekent dus dat een biefstuk saignant, filet american, ossenworst, carpaccio, rosbief, fricandeau, sushi, ongebakken schelpdieren en gerookte zalm (deze lijst is niet compleet!) uit den boze zijn.

Die akelige listeriabacterie voelt zich namelijk prima op rauwe producten. En dat niet alleen: rauw vlees kan toxoplasmose bevatten. De toxoplasmose bacterie is ook erg schadelijk voor je baby. Gelukkig verdwijnt deze bacterie bij verhitting. Vandaar: alles goed doorbakken!

Nog een weetje over toxoplasmose: Je hebt vast wel gehoord dat je als aanstaande moeder de kattenbak niet mag schoonmaken. Dat heeft ook te maken met deze bacterie. Maar (helaas) betekent dit helemaal niet dat je dus in een grote boog om de kattenbak heen moet lopen. Let wel goed op dat je nooit kattenpoep in je handen krijgt. Dus: handschoenen aan, ook als je in de tuin werkt (aangezien de buurkatten jouw tuin graag als toilet gebruiken) en altijd je handen heel goed wassen voordat je gaat koken of eten!

Lever & leverproducten
Je mag het wel eten, maar alleen een klein beetje per dag, 15 à 20 gram. In lever zit namelijk veel vitamine A en dat is slecht voor je baby.

Rauwkost, groente & fruit
Nogmaals: opgepast voor de listeriabacterie. In onbehandelde groente en fruit is de aanwezigheid van deze bacterie minimaal, maar zogauw de groente gesneden of bewerkt is kan hij zich gaan vermenigvuldigen. Eet daarom geen rauwkost als je niet zeker weet dat het vers en schoon is. Hetzelfde geldt voor rauwe groenten en fruit.

Op zich is de listeriabacterie heel makkelijk met water weg te spoelen, dus je hoeft geen rare capriolen uit te halen om je groente schoon te maken. Spoel na het schoonmaken ook je handen af, want de bacterie kan op je handen terecht gekomen zijn.

Dropjes
Drop (en ook zoethout) verhoogt je bloeddruk. Als zwangere vrouw ben je daar al gevoeliger voor, dus je begrijpt dat je die heerlijke dropjes beter uit de weg kunt gaan. Lukt het echt niet, eet er dan een paar. Een hele zak drop achter elkaar wegsnoepen zoals voor je zwangerschap kun je beter niet doen!

Kruiden
Deze kruiden kun je beter niet te veel eten tijdens je zwangerschap: venkel, fenegriek, anijs, nieszaad, moederkruid, salie, senna, rabarber, gember, meidoorn, dong quai, basilicum, dragon en nootmuskaat. Dit geldt ook voor thee met deze kruiden: alles met mate!

Van de meeste kruiden is trouwens nooit wetenschappelijk bewezen dat ze slecht zijn, maar ook niet dat ze níet slecht zijn. Het zijn bepaalde stofjes in de kruiden die in grote hoeveelheden gevaarlijk kunnen zijn. Reëel gezien is het zo goed als onmogelijk om zoveel binnen te krijgen. Maar: Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Een extra weetje over gember: Gember kan helpen als je last hebt van misselijkheid. Dat is prima, alleen moet je niet meer dan maximaal 2 gr. per dag innemen en dit ook niet langer dan 5 dagen achter elkaar.

Kortom: Eet en drink wat je lekker vindt, maar vermijd rauwe en ongekookte etenswaren. En vooral: Ga af op je eigen gezonde verstand en laat je niet bang maken door allerlei spookverhalen van half geïnformeerde mensen. Jij weet nu wel beter!