Vijf tips voor een warme hardloopronde!

hardlopen in de winter

Het wordt steeds kouder en de kans is groot dat ook de sneeuw binnenkort ons kikkerlandje bereikt. Brrr! De verleiding is aanwezig om lekker binnen te blijven, maar het is best zonde als je je opgedane goede conditie weer laat verslappen door je hardloopschoenen te laten verstoffen. Met een goede warming up en heerlijk warme hardloopkleding is het ergste leed al voorkomen. Sterker nog, niets is zo’n opkikker voor je gezondheid als een fijne run door de koele buitenlucht.

Hardlopen is altijd extra uitdagend als je traint voor een doel. De PWN Egmond halve marathon bijvoorbeeld, die plaatsvindt op en rondom de mooie stranden van Egmond aan Zee. Team VIVA, gesponsord door wehkamp.nl, loopt op 12 januari ook mee. En ja, dan kan het best eens zijn dat de temperatuur onder nul is gezakt en er een lekker pak sneeuw ligt.

Zo loop je jezelf weer warm
Geen zin om blauwbekkend je training of marathon af te sluiten? Met deze tips verschijn je warmbloedig aan de finish.
• Als je spieren koud zijn, ben je gevoeliger voor blessures. Besteed in de winter dus meer tijd aan een warming-up. Dit kun je ook binnen doen.
• Bij lage temperaturen kun je het beste door je neus ademen, want dan wordt de lucht meer verwarmd dan wanneer je door je mond ademt.
• Trek kleren aan (verschillende lagen) die je lichaam beschermen tegen de kou en tegelijkertijd je zweet afvoeren. Zo voorkom je dat het vocht op je lichaam bevriest. Dit leuke shirt, bijvoorbeeld, gecombineerd met een warm hardloopjack. En vergeet het thermo-ondergoed niet!
• Doe een muts op, via je hoofd verlies je namelijk veel lichaamswarmte.
Hardloopschoenen doorweekt? Droog ze niet op de verwarming, want dan kun je ze net zo goed bij het grofvuil zetten. Wel doen: proppen van oude kranten maken en in je schoenen stoppen.

Keep calm (and warm) and keep training!

Beeld: thinkstock