Help mijn kind is te dik!

geroosterde venkel

Heb jij ook geschokt gekeken naar de eerste aflevering van ‘Help, ons kind is te dik’, maar herken je jouw eigen thuissituatie in de verhalen? Kom dan in actie en zorg dat jouw kind een gelukkige en slanke toekomst heeft. Kinderen met overgewicht worden in 40% van de gevallen namelijk ook dikke volwassenen.

Emotionele schade
Dik zijn brengt niet alleen lichamelijke schade aan bij een kind, maar is ook emotioneel heel zwaar. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dikke kinderen niet alleen op school, maar ook thuis door hun eigen ouders worden gediscrimineerd. Slanke kinderen worden meer vertroeteld en zelfs meer gesteund dan te dikke kinderen. Als ouder is het heel belangrijk om jouw (te dikke) kind te steunen, want ook als een kind ongelukkig is zal het eerder naar eten grijpen.

Zeven tips: Wat moet je doen?
Is jouw kind te dik, maar weet je niet hoe het komt, lees dan onderstaande tips eens door. Misschien herken je ze!

Ontbijt
Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Het zorgt namelijk dat de spijsvertering op gang komt. Ontbijt daarom met je kinderen aan tafel en neem de tijd.

Werk
Werkende moeders hebben minder gezonde kinderen dan thuisblijfmoeders. De kinderen van werkende moeders worden namelijk meer met de auto naar school gebracht, drinken meer frisdrank en kijken meer televisie. Zorg dus dat er iemand thuis is voor de kinderen, ook al is dat een buurvrouw, oma of oppas.

Frisdrank
Frisdrank is een van de grootste boosdoeners als het om overgewicht gaat. Je kunt vruchtensappen en frisdrank dus beter uit je koelkast verbannen als jouw kind te dik is. Laat je kind liever water, thee, halfvolle melk of sinaasappelsap drinken. Een glaasje limonade op z’n tijd is natuurlijk niet erg, maar hou het beperkt.

Tussendoortjes
Ben je zelf iemand die niet sport en tussendoor naar de droppot of rol koekjes grijpt? Dan geef jij je kind het verkeerde voorbeeld. Je kunt niet van een kind verwachten dat hij of zij zelf kiest voor fruit of een ander gezond tussendoortje, als jij dat zelf ook niet doet. Zorg er dus voor dat er een gevulde fruitmand in plaats van volle droppot op tafel staat. En laat je kinderen zien dat stukjes komkommer, wortel of cherrytomaatjes ook heel lekker zijn.

Nachtrust
Genoeg slaap is heel belangrijk voor kinderen jonger dan vijf jaar. Als deze kinderen niet genoeg slapen,
hebben ze namelijk een grotere kans om op jonge leeftijd obesitas te krijgen. Zorg dus dat jouw kind op tijd naar bed gaat en een goede nachtrust heeft.

Aandacht
Kinderen die te dik zijn, worden vaak gepest op school. Ze komen elke dag uit school alleen naar huis. Ze spelen niet met vriendjes, omdat ze die niet hebben. Om zich te vermaken kruipen deze kinderen achter de televisie of computer, maar beweging is wat ze nodig hebben. Jij als ouder kan ze daarin begeleiden. Ga een stuk met ze fietsen, neem ze mee naar het bos of ga naar het zwembad.

Sport
Het is belangrijk dat je kind op jonge leeftijd een sport vindt die bij hem of haar past. Steun je kind ook in die sport en laat zien dat je betrokken bent. Ga mee naar trainingen en wedstrijden en moedig je kind aan.