Zwanger en misselijk. Wat kun je doen?

geroosterde venkel

Maar dat maakt het niet minder vervelend. Hopelijk helpen deze tips!

Eerst nog even dit: de misselijkheid tegen zwangerschap heeft echt een functie. Het beschermt je kind namelijk. Door je misselijkheid ben je heel selectief in wat je eet. Veel aanstaande moeders willen de eerste drie maanden geen vlees, kip of vis. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat vlees en vis ooit vol met parasieten zaten die schadelijk zijn voor de embryo. Bovendien blijkt uit onderzoek dat de moeders die erg misselijk zijn tijdens hun zwangerschap minder kans hebben op miskramen of andere problemen.

Hoera dus voor de misselijkheid! Geniet er volop van! (Ahum).

Hier zijn wat tips om je misselijkheid te onderdrukken:

– eet droge voedingswaren, zoals crackers en brood

– probeer of het helpt om koozuurvrije of juist koolzuurhoudende dranken te drinken

– ga even liggen

– ga een frisse neus halen

– drink gemberthee. Die kun je zo kopen of zelf maken: gebruik 1 theelepel geraspte gember op 2 koppen heet water.

– acupressuur: masseer de neiguan. Dit acupressuurpunt ligt aan de binnenkant van je pols, ongeveer twee vingerbreedtes boven de plooi van je pols, in het midden. Door dit punt te masseren, zou je misselijkheid moeten afnemen.