Blog Mayke: Klantje pesten

klantje

Na een klein decennium in een supermarkt te hebben gewerkt, ken ik ze wel zo’n beetje; de grootste ergernissen van de klant. Lange rijen bij de kassa, producten waar geen prijs bij staat, lege vakken, vakkenvullers die het pad blokkeren, het alarm van een volle emballageband of chagrijnig personeel.

Klantje pesten

Laat ik één ding voorop stellen. Het personeelsbestand van onze supermarkt bestaat niet uit mensen die er voldoening uit halen om je een slechte dag te bezorgen. Een ‘goedemorgen’ is niet perse een uiting van sarcasme. Klantje pesten is niet onze hobby. We zijn zelfs net mensen en we bedoelen het allemaal niet zo verkeerd. Sterker nog, we doen het niets eens met opzet!

Producten zonder prijs

Nu valt het tegenwoordig wel mee met de lengte van de rijen bij de kassa. Producten zonder prijs kunnen door de klant worden gescand bij een apparaatje dat in de winkel hangt en als dat teveel moeite is, dan schiet je even een personeelslid aan. Trouwens, we heten niet allemaal ‘Joehoe’ en ‘Hé’, maar op een ‘mag ik iets vragen?’ reageren we doorgaans prima.

Lege vakken

De ene keer wordt er iets geboycot, een andere keer is er ergens te weinig van besteld. Het personeel dat op de vloer loopt heeft er over het algemeen weinig mee van doen. Overigens, degene die er wel verantwoordelijk voor is, heeft vast ook niet willens en wetens te weinig besteld. Toch wordt er nogal wat frustratie van klanten botgevierd op onschuldige vakkenvullers die van toeten noch blazen weten. Natuurlijk, ze hebben weleens een grote bek, of ze staan in de weg, maar ze zitten soms midden in de puberteit en moeten zestig dozen in het uur vullen voor een minimumloon.

Het alarm van de volle emballageband

‘Dat ding begint altijd precies bij mij te piepen.’
‘Oh, bij mij is het ook elke keer raak’
Sorry mensen, na een x-aantal kratten en flessen zit het ding even vol. Als het bij jullie en al die andere klanten al altijd raak is, moet je je eens voorstellen hoe vaak het voor het personeel raak is. Een beetje geduld is een schone zaak. Andermans bierkratten opstapelen, terwijl uit soms nog halfvolle flessen bier over je heen spat, dat is pas een smerig zaakje.

Medewerker van de maand

Geloof me, als je dán op een verkeerde dag, waarop je al het bovenstaande van het lijstje kunt aanvinken in staat bent om nog iets te forceren dat ook maar iets weg heeft van een glimlach, dan verdien je de titel ‘medewerker van de maand’. Bestaat dat tegenwoordig nog dan? Nou, nee. Blijkbaar moeten we het als medewerker en klant van elkaar hebben. Laten we afspreken, dat vakkenvullers niet lullen maar vullen, de caissières niet piepen maar bliepen en de klanten zich niet irriteren, maar een beetje meer tolereren. Dan brengen we het onderdeel ‘super’ terug in de supermarkt en dan consumeren we nog lang en gelukkig.

© Beeld: Privébezit Lees hier meer blogs van Mayke