Blauwe enveloppen-maffia

geen

De Belastingdienst, leuker kunnen ze het niet maken, wel onbegrijpelijk complex en inflexibel. De blauwe enveloppen-maffia is weer eens bezig.

Na het drama met het faillissement van mijn grootste klant eerder dit jaar dat ik met de hakken over de slook financieel heb overleefd, dacht ik dat het eindelijk tijd was voor wat rustiger vaarwater. Qua werk is het eigenlijk te rustig op het moment en dat is financieel niet handig, maar omdat ik heb moeten snijden, snijden en nog eens snijden het afgelopen jaar, is mijn bedrijf wel heel eenvoudig en overzichtelijk, paar factuurtjes erin, paar factuurtjes eruit. Hapklaar brokje voor de belastingdienst zou je denken. Niet dus.

‘Dat kan niet meneer’
Door een fout is mijn BTW-nummer afgemeld, en zonder BTW-nummer kun je geen facturen sturen. Foutje, kan gebeuren toch? Dus gevraagd of ze het snel weer even wilden activeren, dan zou ik net doen alsof ik het niet had gezien (andersom zijn ze overigens minder vergevingsgezind). ‘Dat kan niet meneer!’. Eh, hoezo dat kan niet? ‘Een BTW-nummer kan niet opnieuw geactiveerd worden’. Ik ben gelukkig de moeilijkste niet, dus vroeg ze om dan maar een nieuwe aan te maken. ‘Dat kan ook niet meneer’. Maar waarom dan niet? ‘Een BTW-nummer wordt afgemeld als u uw bedrijf uitschrijft, om een nieuw nummer te krijgen moet u een nieuwe inschrijving doen bij de Kamer van Koophandel.’ ‘Maar mijn bedrijf IS nooit uitgeschreven, jullie hebben een fout gemaakt en het nummer ten onrechte gedeactiveerd’. Het bleef even stil. ‘Opnieuw inschrijven is helaas de enige manier meneer’.

Computer says no
Los van het feit dat ik op z’n minst toch wel graag een ‘sorry’ had gehoord, word ik altijd heel erg giftig van zo’n ‘computer says no’-mentaliteit. Een bedrijf dat dit jaar tien jaar bestaat ga ik natuurlijk niet uitschrijven, omwille van zo’n knullige fout, een fout die nota bene is gemaakt door de Belastingdienst zelf! Helaas weet ik dat dat betekent dat ik de komende weken – zo niet maanden – uren aan de telefoon mag hangen met telkens een andere medewerker van de Belastingdienst, om ergens over een paar maanden een doorbraak te moeten forceren. Om een dom nummer dat niemand eventjes kan intikken op de blauwe computer.

Je merkt het helaas steeds vaker. Die keiharde muur waar je tegenaan loopt wanneer iemand je zegt: ‘Dat kan niet’. Voor de medewerker die het je vertelt waarschijnlijk heel logisch omdat de optie op zijn/haar computer simpelweg niet aanwezig is, maar voor de persoon aan de andere kant natuurlijk een onacceptabel antwoord.

In mijn wereld bestaat het niet, ‘dat kan niet’, en ik weet zeker dat er iemand is binnen de muren van dat grote blauwe gebouw (in mijn fantasie werken ze daar in een gigantische blauwe envelop, mét venster) die na weken van frustratie zegt: ‘goed dat gaan we fixen’. Jammer dat je daarvoor eerst tegen een stuk of zestig muren en schenen moet schoppen.