Blog Marloes: het resultaat na één maand weinig suiker

Marloes (28, single, woont in Amsterdam) is reportage-redacteur bij VIVA en gaat vanaf deze maand iedere keer een andere challenge aan. Dit keer maakt ze korte metten met haar suikerverslaving. En dat doet ze niet alleen, maar ook met de Foodsisters van ‘Jip en Jij’ en collega Jessica.

Het is de laatste dag van de challenge. En om dat te vieren zit ik op zondagmiddag in een lunchtent met drie vriendinnen. Ik kijk op de kaart en dompel ondertussen mijn theezakje in het hete water, als een vriendin vraagt: ‘Ben je verliefd?’ Nee, zeg ik. ‘Ben je dan naar de kapper geweest?’ Nee, ook niet. ‘Je hebt een nieuwe sweater hè?’ Néé, hou op. ‘Maar er is iets anders aan je.’ En alsof ik niet aan tafel zit, gaat het gesprek over wat-er-dan-wel-of-niet-anders-aan-me-is onderling verder. Een andere vriendin schuift aan. ‘Ben je afgevallen? Hóe?’ Waarop die ene zegt: ‘Dát is het. Ik zie ‘t. Het bollige is van je gezicht af. En jouw huid is zo egaal en…’ Oké, oké, stop. Jongens; ik beken, ik heb een maand gechallenged. Op twee momenten na – waarop ik als een strandjutter door mijn appartement struinde, op zoek naar iets lekkers en vervolgens alles wat ik in huis had naar binnen wierp –  heb ik vrijwel suikerloos geleefd. En blijkbaar met succes, want het valt op. Yes.

784 suikerklontjes
Dat ik 3,5 kilo ben afgevallen is fijn, maar blij word ik vooral van het feit dat ik nu makkelijker zoetigheid kan laten staan. Dat ik mijn boodschappenmand niet meer volkieper met chocolade. Dat ik het koekje bij de thee vaker (nog niet altijd hoor) kan weerstaan. Zal ik je vertellen wat ik afgelopen maand heb afgeslagen, en zonder deze challenge zéker in mijn mond zou hebben gestopt? Oké, hier komt ie, hou je vast.

•2 brownies •3 pizzapunten •2 appeltaartjes •1 punt slagroomtaart •1 mergpijp •1 punt kwarktaart •3 bitterballen •9 koekjes bij de koffie •1 beschuit met roze muisjes •6 stukjes stokbrood (variërend van met kruidenboter, eiersalade, tonijn, zalm) •1 macaron •86 paaseitjes (en dan zet ik ‘m nog gunstig in) •2 zakken patat met mayo •1 plak paasbrood •1 roombroodje •1 muffin •2 petit four •1 Magnum •1 bak roomijs •3 handjes macadamianoten •1 glas advocaat met slagroom (oma’s verjaardagsborrel) •2 glazen prosecco •5 glazen wijn •5 glazen gin tonic

Ik durf ‘t bijna niet te schrijven, maar deze lijst levert 12.542 calorieën op. Dit komt overeen met 3135 gram koolhydraten en dus ruim drie pakken suiker van een kilo. Oftewel 784 suikerklontjes die ik heb getackeld deze maand. Healthcoach Ellen mailt me de lijst, en benadrukt dat, als ik dit wél had gesnoept, ik hiervoor 51 uur (!) had moeten wandelen of dagelijks minimaal één uur INTENSIEF had moeten sporten om die suikers er af te trainen. Kijk, en dat is dus niet meer nodig. En joh, dat voelt goed!

Ik ben blij, maar het kan altijd beter. Dus we gaan er nog een maand voor!

Doe ook mee!
Maandag 19 mei starten we met een nieuwe uitdaging: de ‘VIVA’s slank en suikervrij-challenge’. Dus wil jij gezonder eten, je fitter voelen, afslanken (lees: strak in bikini) en afkicken van je suikerverslaving? Ga met ons de ‘Jip en Jij’-uitdaging aan. Voor 197,50 euro krijg je vier boxen ambachtelijke, koolhydraatarme en glutenvrije producten, receptenkaarten, een cursusboek ‘Ontlijnen’ én begeleiding van een diëtist. En verder motiveren we elkaar via een besloten Facebookgroep.

Dus zie ik je daar?

X, Marloes