Blog Zimra: Abs, armen en twerken!

blog zimra geurts

Sinds ik ben afgevallen krijg ik vaak de vraag wat ik nu precies voor work-outs doe. Ik moet eerlijk toegeven: eigenlijk heb ik daar niet héél veel aan gedaan.

Het gewichtsverlies van 13 kilo heeft bij mij vooral gelegen aan bewuster eten. Kleine beetjes eten over de hele dag in plaats van drie grote maaltijden heeft bij mij écht een wereld van verschil gemaakt.

Zwak puntje

Sinds zo’n twee/drie weken ben ik wat meer bezig geweest met work-outs, omdat ik graag eerst op mijn streefgewicht wilde zitten voordat ik me ging focussen op het trainen van mijn spieren om fitter en strakker te worden. Nu moet ik (weer) eerlijk toegeven dat ik nog heel wat meer aan cardio kan doen, dat blijft bij mij echt een aandachtspuntje. Ik heb nog altijd niet de allerbeste conditie en daardoor heb ik ook veel minder plezier in cardio. Op dit punt mag ik dus nog zeker wat strenger zijn tegen mezelf. Ik moet me er gewoon doorheen bijten, want ik wil me gewoon wat fitter en energieker voelen, en cardio is daarvoor toch de beste manier (ok, sex ook 😉 ).

Work-outs waar ik oprecht veel plezier in heb zijn buikspieroefeningen (en dan vooral op mijn geliefde Ab-King Pro) en mijn armen trainen, met bijvoorbeeld gewichten. Hier hoef je geen topconditie voor te hebben en daarom voelt het voor mij alsof dit soort work-outs mij wat makkelijker afgaan dan bijvoorbeeld een cardio-work-out.IMG_20150805_161803

Wat ook leuk is aan het trainen van deze spiergroepen, is dat je vrij snel resultaat ziet als je het op regelmatige basis doet en dat werkt enorm motiverend. Maak een klein beetje ruimte in je huis waar je deze oefeningen een paar keer per week kunt doen, zodat je er een routine van kunt maken. Je hoeft dan niet per se apparatuur te hebben, er zijn ook een hoop oefeningen die je kunt doen waarmee je kort en krachtig en erg doelgericht bepaalde spiergroepen kunt trainen. Ga maar eens rondneuzen op YouTube, daar vind je een rits aan video’s waarin mensen zulk soort oefeningen uitleggen en voordoen.

Muziekje op en gáán

Tot slot is er nog een andere work-out waarin ik veel plezier heb: de twerk-out! Het is simpel: zet een lekker muziekje op en twerk erop los. In principe moet dit ook meetellen als cardio, want geloof me: twerken is ENORM vermoeiend! Bovendien is het top voor de billen en veel leuker om te doen dan squatten. Als je hartslag dankzij het twerken lekker op gang is, ga je even lekker naar je hoekje om je te focussen op je bovenlijf.

Beeld: Hans-Peter van Velthoven