Blog Zimra: Geen dieet, maar nieuwe eetgewoonte

Afgelopen week had ik het in mijn blog over de vloek van het ‘morgen op dieet gaan’ en hoe ik daar juist ontzettend veel door aankwam. Als je afvallen in je hoofd op een heel strenge denkwijze associeert met het volgen van een ‘dieet’, ga je ontzettend onlogische gedachtes en handelingen krijgen waardoor het ‘volgen van een dieet’ uiteindelijk dus juist averechts werkt.

Blegh

Als je aan het woord ‘dieet’ denkt geeft dat meestal sowieso ook een negatief gevoel, zo van ‘blegghhh dieet nee, geen zin in :(’. Omdat een dieet doorgaans wordt geassocieerd met het jezelf ontzeggen van veel dingen waar jij als mens graag van geniet. Daardoor raak je bij het denken aan ‘op dieet gaan’ ook een beetje in paniek in je hoofd en maak je jezelf eigenlijk helemaal gek ermee.

Ook als je al een aantal dagen of een weekje ‘op dieet bent’, maak je jezelf makkelijk gek in je hoofd omdat je je strak aan een bepaald voedingsschema houdt: een bepaald ‘dieet’ dat precies zo moet en waarbij dus ontzettend veel niet mag. Juist omdat het niet ‘mag’, ga je dat veel meer zo voelen dan normaal. Je bent vast wel eens vaker toevallig een aantal dagen zonder chocola te eten door het leven gegaan, zonder daarbij na te denken. Maar omdat het nu absoluut niet mag, voel je dat ook heel erg zo, omdat je er 100% mee bezig bent.

Positief veranderen

Wat veel beter werkt dan wanneer je het ‘moeten’ afvallen associeert met een streng ‘dieet’, is afvallen (en op gewicht blijven!) associëren met het positief veranderen van je eetgewoonten.

Eet je nu 3/4 boterhammen bij het ontbijt, omdat je erg veel van boterhammen met lekker beleg houdt (I DO! :-))? Probeer daar dan 1/2 boterhammen van te maken en verdeel je boterham in 2 stukken zodat je het alsnog met verschillende dingen kunt beleggen (ik kan nooit kiezen). En wissel dit dan af door bijvoorbeeld hier en daar met een lekker eitje te ontbijten of yoghurt/melk met cornflakes. Drink je nu ontzettend veel frisdrank en alcohol? Probeer daar dan steeds meer in te minderen, en ‘trakteer’ jezelf af en toe op een lekker blikje frisdrank of een lekker wijntje/biertje.portions-have-changed

Geen ‘spijt’-gevoel

Hetzelfde geldt met snoepen: je kunt echt wel wat lekkers eten hier en daar, als je voelt dat je daar echt veel zin in hebt. Doe het met mate en laat dat je gewenning worden. Wat bij mij ook altijd erg helpt, is dingen in klein verpakte porties in huis hebben, bijvoorbeeld kleine chips zakjes of chocola verpakt per reepje in een ‘normale’ portie. Zo voorkom je dat je helemaal los gaat op iets lekkers en achteraf zo veel hebt gegeten dat je er eigenlijk niet meer van hebt genoten – en dus met het ‘spijt-gevoel’ komt te zitten.

Het is heel belangrijk dat je jezelf de dingen waar jij erg van geniet in het leven, juist niet compleet gaat ontzeggen. Daar maak je jezelf op den duur echt alleen maar gek in je hoofd mee en zodra je dan ‘klaar bent met je specifieke dieet’ en je al deze dingen weer ‘mag’ eten, heb je meer kans om door te slaan en ben je zo weer terug bij je oude eetgewoonten. Et voila; daar heb je het befaamde jojo-effect!