Blog Zimra: Het blinddoekdieet

blinddoekdieet

Nu ik na lange tijd weer lekker aan het afvallen ben (inmiddels alweer zeven kilo kwijt), krijg ik veel de vraag van mensen hoe ik het nu precies doe.

Dat vind ik eigenlijk vrij lastig om te zeggen, want ik volg dus geen specifiek dieet – verre van! Ik doe het nu eindelijk allemaal in goede balans en dus meer op gevoel. Ik volg geen dieet, maar heb gewoon een andere, betere manier van eten en dat is voor altijd. 🙂IMG_20150609_163230

Hetgeen wat ik mensen eigenlijk vooral vertel, is dat ik stop met eten als ik vol zit. Dit klinkt vrij logisch en toch is dat voor veel mensen moeilijk. Ik heb het al eens in een ander blog gehad over ‘portion control’ en manieren waarmee je daar goed op kunt letten. Nu ben ik pasgeleden achter iets nieuws gekomen, iets wat ook weleens het blinddoekdieet wordt genoemd. No worries: het is geen ‘echt’ dieet, want die werken juist averechts en daar zijn we daarom geen fan van! Moet je dan tijdens het eten een blinddoek om? Eh ja, inderdaad.

Japans fenomeen

Dit fenomeen komt oorspronkelijk uit Japan: daar eten een hoop mensen voor hun lijf & lijn met blinddoek om. Het idee erachter is dat je écht stopt met eten als je vol zit. Je ziet niet wat je eet en daarom luister je automatisch beter naar je maag.

IMG_20150603_164004
7 kilo kwijt: het resultaat!

Over het algemeen hebben wij mensen namelijk een leeg bord nodig om ons te vertellen dat we ‘vol zitten’. Vaak heb je al genoeg gehad na een wat kleinere portie, maar eet je nog verder omdat je ogen je vertellen dat je nog niet klaar bent met eten. Dankzij de blinddoek eet je dus precies wat je nodig hebt en dat je stopt als je vol zit. Dit zorgt automatisch op een goed en gezond tempo voor gewichtsverlies en een nieuwe, betere manier van eten.

Overdreven

Nu vind ik het wel nogal overdreven om wekenlang te gaan zitten eten met een blinddoek om! Bij eten en genieten zijn tenslotte onlosmakelijk met elkaar verbonden: het is altijd fijn om lekker te kunnen zien wat je eet, dat hoort erbij. Dus stel ik voor (zo heb ik dat gedaan) om eens in je weekend of op twee/drie andere dagen je maaltijden met een blinddoek om te eten. Zodat je dus echt zo goed mogelijk focust op je maag en daarnaar luistert.

Op deze manier zal je na deze dagen je lichaam beter leren kennen en beter weten wat nu de juiste portie is voor jou. Dit verschilt natuurlijk weer bij iedereen! Let er dus telkens op hoeveel eten je overhoudt en bepaal op basis daarvan wat voor jou ongeveer de juiste porties zijn om te eten per maaltijd. Blijf dit dan vervolgens zo opscheppen voor jezelf zonder blinddoek om.

Let wel op: sinds ik kleinere porties ben gaan eten en echt stop als ik vol zit, krijg ik wel na kortere tijd alweer een beetje trek – maar dit is helemaal niet erg! Op deze manier eet je dus ook automatisch kleine porties de hele dag door en dat is juist heel goed voor je lichaam en afvallen. Als je wat trek hebt, pak je gewoon een klein tussendoortje. Zolang je de porties maar goed onder controle hebt bij de wat ‘grotere’ maaltijden! 🙂

Beeld: iStock