Blog Zimra: It’s all about the porties

porties

Sinds een week ben ik begonnen met iets, wat nog best lastig is. Het lijkt allemaal makkelijk en logisch, maar ik ben er eerlijk gezegd nooit goed in geweest.

Als ik nu wat eet, dan houd ik ook daadwerkelijk op met eten als ik voldaan ben. Ja dûh, denk je vast. Maar toch, ik – en vast ook een hoop anderen – ben snel geneigd om meer te eten dan eigenlijk nodig is.

Bodemdrang

Ik heb een sterke ‘bodemdrang’: ik MOET van mezelf per se mijn hele bord leegeten, alles moet helemaal op. Ik kan me er echt aan ergeren als er toch een beetje eten op mijn bord blijft liggen. Het klink weird, maar hopelijk ook herkenbaar voor jullie.

Tips!

Mocht je – net als ik – sterk last hebben van die zogenaamde `bodemdrang`, dan heb ik hierbij wat tips die in elk geval bij mij prima werken!

  • De eerste tip is vrij logisch: schep gewoon wat minder op. Bedenk bij het opscheppen goed hoeveel je ongeveer op zou kunnen. Als ik een royale portie in m’n bord leg, weet ik dat alles wordt opgegeten omdat ik mijn hele bord leeg wil hebben.
  • Wat ook altijd werkt: kleinere borden gebruiken. Dan schep je natuurlijk in verhouding al veel minder op. Als je het lastig vindt om bij een groter bord in te schatten wat een mooie portie is, dan is een kleiner bord de perfecte oplossing.
  • Minder voor de hand liggend, maar ook dit werkt: gebruik kleiner bestek. Je eet meer hapjes, maar per keer minder. Daardoor kun je meer genieten van je eten en krijg je sneller een voldaan gevoel, omdat het niet hap-slik weg is.
  • Heb je dat voldane gevoel, maar ligt er nog iets op je bord? Leg je bord dan gelijk weg. Als het voor je neus staat, is het veel te verleidelijk om er nog van te eten.
  • Zin om te snacken? Probeer dan iets te nemen waar je een beetje moeite voor moet doen. Denk hierbij aan pistachenootjes, die je per noot moet pellen – dan ga je automatisch ook bewuster om met hetgeen wat je aan het eten bent.
  • Als je wat te snacken haalt, haal dan kleiner verpakte porties. Zin in chocola? Koop dan geen reep, maar bijvoorbeeld een doos met kleine chocolaatjes. Ik houd dan altijd bij hoeveel ik er op heb. Ook hierbij moet je moeite per chocolaatje en ga je automatisch bewuster om met hetgeen wat je eet.

Bij mij werken deze tips heel goed! Ik ben kleinere beetjes gaan eten, daardoor eet ik ook vaker op een dag en dit is eigenlijk perfect. Doordat ik nu echt alleen eet tot ik vol zit, heb ik ook sneller weer honger, maar dan eet ik nogmaals een wat kleinere portie en zo kom je automatisch aan je zes kleinere dagelijkse eetmomenten.
Je hoeft daar niet eens super veel moeite voor te doen, het blijkt gewoon een kwestie van goed naar je lichaam luisteren. Dat heb ik nu wel geleerd. Als je honger hebt eet je wat en als je vol zit stop je met eten. Logisch, maar je moet er even aan wennen!