Blog Zimra: Slank blijven in de winter

blog zimra geurts

Regen, regen en nog eens regen! Yes ladies, dat was ‘m helaas alweer voor dit jaar, op naar de herfst en de winter!

En ik merk nu al aan mezelf dat mijn eetlust alweer iets hoger ligt dan toen het nog mooi weer was. Allereerst is het belangrijk om te weten dat dit hartstikke normaal is, omdat je lichaam ’s winters inderdaad iets meer eten en voedingstoffen nodig heeft.

Terug bij af

De meesten raken in paniek zodra ze dit merken en proberen hier vervolgens vol tegenin te gaan. Ik ken het zelf ook. Maar juist deze manier van denken is funest en dit is hoe je in de ‘jojo’ blijft hangen. Ongelofelijk vermoeiend! Je houdt het toch niet vol en als gevolg daarvan gooi je dan maar gelijk de handdoek in de ring, om vervolgens juist veel meer te eten. En zo ben je in het voorjaar weer terug bij af…

Je lichaam heeft in de winter wat meer voedingstoffen nodig om een goede weerstand op te bouwen. Als je daar al vrede mee kunt sluiten, ben je al een heel eind. Dan kan je overgaan op het vinden van manieren waarop je daar zo goed mogelijk mee kan omgaan, in plaats van het tegen te werken. Hierbij vast een aantal goede tips van mij waar je op kunt letten tijdens de koude, regenachtige dagen:

Thuis trainen

’s Winters beweeg je vaak een stuk minder dan in de zomer: je bent minder in de weer of op pad. Als gevolg daarvan ga je je over het algemeen een stuk minder actief voelen en daar kun je dan makkelijk in blijven hangen. Hierdoor (en ook door het vieze weer natuurlijk) is de stap naar de sportschool nog moeilijker. Ik heb het al eens eerder gezegd, maar schaf een aantal kleine, makkelijke fitness-items aan waarmee je thuis even een snelle, lekkere work-out kunt doen. Je kunt met een hoop kleine items (denk aan gewichtjes, springtouw, etc.) een hoop goede en leuke oefeningen gedaan krijgen.

Ga niet hamsteren

Mensen hebben vaak de neiging om ’s winters bij het boodschappen doen veel in te slaan (hamstergedrag). Omdat ze dan minder snel opnieuw de deur uit hoeven om opnieuw boodschappen te doen, voor het geval je door de kou of regen moet. Maar vaak gaat het ingeslagen eten dan toch iets sneller op dan de bedoeling was. Blijf je boodschappen dus gewoon doen zoals je het in de zomer ook deed. En daarbij: een extra tripje hier en daar voor een boodschap is alleen maar goed voor de beweging!

Water en thee: yes!

Genoeg water drinken is belangrijk, zowel voor je lijf als om op gewicht te blijven. Grote kans dat je dit in de zomer meer doet, omdat het warmer is en omdat je actiever bent. In de winter willen we dat glas water nog weleens vergeten. Daarom: drink thee! Probeer er een gewoonte van te maken om jezelf lekker op te warmen met een kopje thee. Zelf vind ik muntthee met wat honing lekker, maar ook kruidenthee kan in de winter heerlijk zijn.

Het allerbelangrijkst is om goed naar je lichaam te blijven luisteren. Heb je trek, dan eet je wat. Ben je verzadigd, stop dan ook met eten. 🙂

Beeld: Hans-Peter van Velthoven