Blog Zimra: Van slapen val je af

blog zimra geurts

Van slapen val je af. Ok – het is natuurlijk niet zo dat je maar zoveel mogelijk moet slapen om zoveel mogelijk af te vallen. Helaas.

Maar ik heb tijdens mijn afslankpoging goed gemerkt dat wanneer ik goed, regelmatig en lang genoeg sliep, het afvallen me gemakkelijker af ging – alsof mijn lichaam beter meewerkte. Dit kan goed kloppen, want door lekker te slapen help je je lijf om effectiever af te vallen en ook gezonder te leven.

Honger!

Heb jij ook vaak dat wanneer je slecht of te weinig hebt geslapen, je meer honger lijkt te hebben (en dus meer eet)? Dit ligt aan een hormoon dat je lichaam aanmaakt tijdens het slapen en dat dus te weinig wordt aangemaakt wanneer je niet goed slaapt.

Dit hormoon zorgt ervoor dat je sneller een verzadigd gevoel krijgt en bij een tekort moet je dus meer eten om dit gevoel te krijgen. Niet cool – want dit kun je verder zelf niet controleren. De signalen die je lichaam afgeeft zijn hier al door beïnvloed!

Work-out? Geen zin in

Nog een reden waarom te weinig of slecht slapen tegenwerkt bij het afvallen, is dat je natuurlijk ook een stuk minder energie hebt na slaaptekort. Je bent niet uitgerust genoeg, waardoor je je erg futloos gaat voelen, met als gevolg dat je een work-out overslaat – of misschien wel helemáál nauwelijks beweegt. Daarbovenop gaat je lichaam ook compenseren door meer te eten, om alsnog aan de verloren energie te komen. Maar in de energie die we krijgen van een goede nachtrust zitten natuurlijk geen calorieën, en in dat extra broodje of snack wel!

Tot slot werkt een slechte nachtrust ook niet mee aan een goede stoelgang – en we weten natuurlijk allemaal dat een regelmatig wc-bezoek ook gelijk staat aan afvallen en makkelijker op gewicht blijven! 🙂

Tip: besteed even wat minder aandacht aan je tablet, smartphone, tv en/of computer en duik voor het slapen gaan weer eens ouderwets in een goed boek. Wedden dat je dan heerlijk slaapt?

Foto: Hans-Peter van Velthoven