Blog Zimra: Yes, mijn doel is bereikt!

Joepie! Mijn doel is bereikt, ik zit weer op mijn streefgewicht! 😀

Sinds het moment dat ik begon met bewust af te vallen, ben ik nu ruim 12 kilo kwijt. Afgelopen weekend deelde ik mijn ‘metamorfose’ op social media en ik krijg veel de vraag hoe ik het voor elkaar heb gekregen. Daarom wil ik in dit blog mijn tips & tricks voor een gezonde afvalpoging nog één keer met jullie delen. IMG_20150725_155010

Niet teveel opscheppen

Mijn allergrootste tip is en blijft: portion control! Hier heb ik al eens een blog over geschreven. Gemiddeld gezien eten we veel meer dan we eigenlijk nodig hebben, en dat ligt vooral aan de porties. Niet alleen de grote porties die we opgediend krijgen, maar ook het eten dat we zelf opscheppen. Begin altijd met een kleinere portie te eten dan je gewend bent. Als je trek daarna nog niet is gestild, kun je er altijd nog wat bij pakken. Op deze manier word je geconfronteerd met hoeveel je nu eigenlijk eet en word je daar bewuster van. En onbewust zorgt dat er weer voor dat je voortaan minder eet. Als je het moeilijk vindt om in te schatten wat voor jou nu een perfecte portie is, kun je ook een aantal dagen met een blinddoek om proberen te eten. Klinkt raar, maar hoe dat precies zit heb ik uitgelegd in een blog!

Diëten? No way

Wat ook echt héél belangrijk is, is dat je niet op een dieet gaat. Afvallen à la, maar je einddoel is om op gewicht te blijven. Je wilt toch niet de rest van je leven het gevoel hebben dat je ‘op dieet’ bent? Ik in elk geval niet. Ik heb elk dieet, pil, kuur en zogenaamde wondermiddeltjes uitgeprobeerd, met acht jaar lang een eetstoornis als gevolg. Geloof me: je wordt van dit gedoe alleen maar ongelukkig en het heeft NUL effect. Het enige dat zin heeft, is om bewuster te eten en te leven. Daarbij komt ook flink wat geduld kijken. Ik koos vroeger altijd voor crashdiëten, omdat ik snel resultaat wilde zien. Daar word je dus alleen maar een ongelukkige jojo van. I’ve got the pictures to prove it. IMG_20150726_192635Ik heb een half jaar gedaan over de twaalf kilo die ik nu kwijt ben en die blijven er nu makkelijk af, omdat ik mijn lichaam nieuwe, normale en betere eetgewoonten heb aangeleerd. In het verleden klonk een half jaar doen over afvallen me nog slecht in de oren. Dus ging ik crashen, en drie maanden verder was ik zwaarder dan toen ik met afvallen begon. Ok Zim, dacht ik, we zijn inmiddels al 10x een half jaar verder waarin je op de juiste manier had kunnen afvallen. Nu heb ik zoiets van: hey, ik heb het echt gedaan… when did that happen? Dus heb geduld, je bent zó een half jaar – of misschien een jaar – verder én slanker. 😀

Chocola is de vriend, niet de vijand

Dan nog last, but not least: ga jezelf geen dingen ontzeggen. Dit werkt altijd averechts. Ik heb het afgelopen half jaar elke dag wel iets van chocola, snoep of koek gegeten. De échte uitdaging is om lekkere dingen in huis te hebben en een gezonde balans te vinden in hoeveel je hiervan eet. Zie lekkernijen niet als de vijand, het zijn juist één van de leuke en lekkere dingen in deze wereld. Heb je zin in chocola, neem dan wat chocola en ga vrolijk verder met je dag. Zo laat je die lekkernijen jou niet gek maken – zoals het hoort! Ons af en toe niet zo logische verstand doet dat vaak wél, terwijl goddelijke snacks er juist zijn om af en toe lekker van te genieten. Sta jezelf dit dan ook op de juiste manier toe! 🙂

Hebben jullie nog tips om gezond kilo’s kwijt te raken?