Cheating bastard

Bij gezelschapsspelletjes is het lastig om stiekem te doen, maar in computergames kan het ongegeneerd: valsspelen. Al vanaf de eerste spellen bestaan er zogenaamde “cheat codes”, manieren om (legaal) het spel een pootje te lichten. Door het intoetsen van een cijfer- of woordcombinatie lukte het opeens wel om door dat notoir lastige level heen te komen, en kon je met een gerust hart verder spelen. Overigens zaten deze codes er niet in voor de gewone spelers, maar waren ze er door de programmeurs ingestopt voor de game testers. Die moesten immers, voordat het spel werd uitgebracht, alle levels (vele malen) doorspelen om eventuele fouten eruit te halen, en in zo’n geval was het wel prettig als je even in “God modus” door de game liep, ongelimiteerde muntjes had of nooit dood kon gaan.

Koeien gooien
Hoewel deze cheat codes dus nooit bedoeld waren voor het grote publiek, raakte het bestaan ervan langzaam bekend en werd het een sport om ze te vinden en te verspreiden. Zo werd de cheat langzamerhand een onderdeel van de gamecultuur, dusdanig dat sommige ontwikkelaars ook andere soorten cheat codes in hun spellen gingen verwerken om gamers een plezier te doen. Zo kon je in in mijn favoriete game Age of Empires (waar ik twee weken geleden al over schreef) via een cheat code koeien katapulteren of verscheen er opeens een monster truck waarmee je over een heel leger heen kon rijden.

Voorbeeldfilmpjes
Tegenwoordig zijn er eigenlijk geen cheat codes meer, helaas. Wanneer games getest worden, gebeurt dat over het algemeen met behulp van een zogenaamde “Debug” modus, wat geen aparte code is maar gewoon een instelling die over het algemeen niet te achterhalen valt door gewone gamers. Wat dan te doen als je keihard vast zit in een level, de wanhoop nabij bent en vreest dat je je spel nooit meer uit kan spelen? Dan biedt het internet uitkomst. Allereerst is er de walkthrough, een volledig uitgeschreven verslag van hoe je een spel doorloopt. Dankzij het feit dat er massa’s gamers zijn die graag hun superieuriteit etaleren en/of te veel vrije tijd hebben, staat het internet vol met dergelijke walkthroughs (kijk bijvoorbeeld maar eens op gamefaqs.com), waardoor je nooit meer verdwaald raakt in een spel. Tenminste, als de walkthrough een beetje goed geschreven is, want soms raak je niet alleen verstrikt in het spel maar ook in de uitleg. Dan is er altijd nog Youtube, waar mensen filmpjes posten van hoe zij gamen. Vaak mateloos frustrerend, want de mensen die dit plaatsen zijn over het algemeen zeer goede gamers en spelen een level waar jij een half uur over doet, in 2 minuten uit. Met als gevolg dat je nu wel weet hoe je verder moet, maar tegelijkertijd met een minderwaardigheidscomplex bent opgezadeld.

GTA koe
Zelf bekijk ik heel soms wel eens een walkthrough, maar het voelt toch altijd vervelend. Ik wil het liefst een spel op eigen kracht uitspelen en hulp zoeken op het internet is voor mij dan een soort van nederlaag. Daarom kijk ik ook echt nooit de voorbeeldfilmpjes, dat vind ik nog meer “valsspelen”. Flauwekul eigenlijk, zeker als je in je eentje speelt mag je toch zeker zelf wel de spelregels bepalen?! Het is niet alsof je je tegenstander/medespeler benadeelt… Maar schijnbaar belazer ik dus mezelf ook niet graag. Behalve met een grappige cheatcode dan. Dus mocht er in de nieuwe Grand Theft Auto (V, release najaar 2013) een mogelijkheid komen om de politie te bekogelen met koeien, dan beloof ik jullie plechtig dat ik gedurende het hele spel zal valsspelen – en er een filmpje van online zal zetten.

© Beeld: Looneylabs