Like, share & win

Het wemelt op social media van de winacties. Ik zeg: kappen daarmee.

Wat koop je voor naamsbekendheid?
Ik begrijp wel waarom zulke acties worden ingezet. Door middel van weggevertjes of winacties kun je als bedrijf meer verkeer naar je pagina/site/product genereren, waardoor je naamsbekendheid stijgt. Maar wat koop je voor naamsbekendheid? Helemaal niks.

Sterker nog, ik heb de indruk dat naamsbekendheid in bepaalde kringen in je nadeel kan werken. Vooral als dat de kringen zijn die reageren op acties waarvoor je moeten sharen of RT’en, en die dus hun vrienden of volgers de hele dag doodgooien met reclame. Als iemand in mijn timeline te vaak van zulke acties deelt, gaat hij of zij (meestal een zij) fijn op zwart.

Heerlijke hardhouten tuinset

De reacties daarop zijn nogal fel. Geef je aan dat je geen winacties in je timeline wilt tegenkomen, dan zeggen de delers: “Maar het werkt echt! Ik zit heerlijk in de tuin met mijn gewonnen hardhouten tuinset!” O, helemaal mooi. Dus je vindt het geen enkel bezwaar dat je daarvoor mij en je andere 200 vrienden/volgers hebt gespamd tot je erbij neervalt. Geniet in dat geval lekker van je hardhouten tuinset, maar ga niet klagen dat ik je updates blokkeer.

En dat is, uiteindelijk, de reden waarom ik denk dat zulke acties niet werken. De mensen die winacties delen of meedoen aan een beloningsprogramma zoals dat van De Bijenkorf, zijn over het algemeen niet degenen met wie je als merk geassocieerd wilt worden. Op de lange termijn denk ik zelfs dat het schadelijk kan zijn voor je imago, en ik betwijfel heel erg of het de verkoop stimuleert. Zouden er meer hardhouten tuinsets worden verkocht dankzij een winactie? Welnee. De niet-winnaars wachten liever tot er een nieuwe winactie komt.

CC foto: orangeacid