Mascottes zijn kawaii!

Als je in Japan iets aantrekkelijk wilt maken, maak je er een mascotte voor. Dat zou van mij in Nederland ook wel mogen.

‘Kawaii’ is het Japanse woord voor alles wat schattig is. Een ov-chipkaart is dat niet, een blauw vogelbekdier wel. Na dit vogelbekdier – dat reclame maakt voor de lokale ov-chipkaart ICOCA – een paar keer te hebben gezien, was ik al gek op het maffe beestje. En dus ook op de chipkaart.

Handig vs leuk
Zeg nou zelf: dat gaat een stuk makkelijker dan met de Nederlandse ov-chipkaart. Alle uitleggerige reclame ten spijt, leuk is die nooit echt geworden. Hooguit handig. Maar voor een ICOCA ren ik bijkans naar de kaartautomaat.

Iedereen kent Flipje
En het ICOCA-vogelbekdier is niet de enige mascotte die je hier tegenkomt. Veel steden hebben hun eigen poppetje, dat je terugziet op posters en in foldertjes, maar waar ook souvenirshops mee vol liggen. In plaats van steden een slogan te geven, iets wat de laatste jaren mode is onder Nederlandse gemeenten, maken ze het visueel. Reken maar dat dat beter blijft hangen. We kennen allemaal Flipje, maar wie weet wat de slogan is van de gemeente Tiel?*

Massaal aan de mascottes
Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat we te volwassen zijn om massaal aan de mascottes te gaan. En ik hoop ook niet dat nu ieder merk zich gaat profileren met een koddig poppetje. Maar hier en daar een vogelbekdier maakt de wereld wel degelijk leuker.


*Je treft ’t in Tiel