Melkloze milkshakes (+recept!)

Als vegetariër met een koemelk-allergie ben ik eigenlijk een soort half-veganist. Dat is heus niet zo eng als het klinkt, en al helemaal geen probleem als je, zoals ik, erg van koken houdt. Alleen buiten de deur kan het lastig zijn, helemaal in Nederland waarin kaas, koemelk en melkpoeder vaste ingrediënten zijn van bijna alles – zelfs paprikachips en AA-drank.
Onderweg en op reis zoek ik daarom vaak naar veganistische opties, en zo kwam ik afgelopen zomer in Chicago terecht in the Chicago Diner. Ingericht als traditionele Amerikaanse diner, leuke mensen in de bediening en een menukaart om u tegen te zeggen – zeker weten dat ik, als ik in Chicago zou wonen, opeens een heel stuk minder zelf zou koken…

Menukaart
Om jullie een beeld te geven, op het menu staat bijvoorbeeld seitan ‘wingz’ met mango-habanero saus, een zoete aardappel-tofuburger met ananas, ui en chimichurri-saus en gehaktbrood van champignon en linzen met jus. Allemaal heerlijk en bovendien betaalbaar. Maar het allerbeste op de menukaart waren de veganistische shakes. Ze zijn er beroemd mee geworden en terecht. Want los van het veganisme, wie wordt er nou niet enthousiast van een Chocolate Chip Cookie Dough Milkshake, of een Vanilla Chai Milkshake?
En dus zat ik afgelopen zomer om 11 uur ’s morgens als ontbijt in Chicago een Cookie Dough Peanut Butter Milkshake weg te werken – large uiteraard. Het was één van de lekkerste dingen die ik ooit geproefd heb, en doordat ik me dankzij mijn allergie al 10 jaar niet meer heb kunnen bezondigen aan dit soort zoete lekkernijen, smaakte het allemaal nog net even beter.

veganistische shakeHet recept
Als je zelf zo’n milkshake wil maken, kun je het beste een beetje experimenteren. Het basisrecept van de Chicago Diner zelf is 3 delen soja-ijs en 1 deel amandelmelk, mixen in de blender en vervolgens aanvullen met (voor de milkshake die ik dronk) pindakaas, chocoladesaus (zelf pure chocolade smelten is het handigst omdat er in Nederland nauwelijks chocosaus zonder melk verkrijgbaar is) en stukjes koekdeeg (zelf maken). Nootjes en cacao erop maken het geheel af.

Alternatieve ingrediënten
Natuurlijk kun je ook sojamelk gebruiken of rijstmelk, en zijn er ook tegenwoordig allerlei siropen op de markt die je erdoorheen kunt doen. En wist je dat je ook een hele lekkere shake kunt maken door het ijs te vervangen door bevroren banaan? Dat is dan bijvoorbeeld weer extra lekker (en gezond) in combinatie met kokosmelk. Veganistisch is zo gek nog niet…

Beeld: Chicago Diner/Yummy Vegan