De moord in de winkelstraat

Er staat weer een winkel leeg. De gele poster in de etalage hangt er wat verloren bij. Opheffingsuitverkoop. Ik houd mijn pas even in als ik voorbij loop en laat mijn blik over de paspop gaan, die eerst nog in diepgroen zijden gestoken was. Haar kale hoofd en blote poppenlijf hebben iets triests. Een brommende man met vrouw in zijn kielzog, haalt me in. Zijn ogen schieten naar de verloren zaak. Hij gnuift. ‘Weer wat weg door online.’

De winkelmoord
Offline shoppen is dood en online heeft het gedaan. Webshops zijn de zondebok, het vergif voor winkelen. Ze zijn de Judas die met een kus haar offline wederhelft verraadt. Zo schreeuwt een fanatieke groep aanhangers tenminste. Cynisch genoeg het hardste op het wereld wijde web.

Vorige week kondigde een bekende online shop aan het grootste geautomatiseerde distributiecentrum voor online retail ter wereld te gaan bouwen. Bestellen en afleveren op dezelfde dag is plots binnen handbereik. Een droom voor fanatieke online shoppers. Een doodsteek voor ouderwetse winkeliers? De omzet van de online shopping markt is in de eerste zes maanden van 2013 gestegen naar vijf miljard; 8 procent groei ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Wordt de fysieke winkel bruut vermoord door de digitale winkelstraat?

Cluedo: De online shop met de kandelaar
Natuurlijk sta ik hier met Fashionchick en haar broertje MEN TODAY op mijn CV wel een beetje voor mijn eigen zaak te pleiten. Maar is roepen dat online shoppen het stenen winkelcentrum kapot maakt, niet hetzelfde als klagen dat de auto ooit paard en wagen verving? Of zeuren dat de CD de platenspeler verdreven heeft, zoals de MP3 datzelfde op haar beurt weer met die geliefde CD lijkt te doen? Ik geloof in offline shops, maar wel in zij die sterker en slimmer zijn. Zij die unieke keuzes maken. Zij die met kneuterige gezelligheid of extra service bieden wat ‘kil’ online shoppen al gauw mist. Ik geloof in zij die de ‘Lekker even koffie en gebak bij V&D’-erlebnis, digitaliseren. Net zoals ik geloof in websites met echt unieke content en webshops met een echt uniek assortiment. Net zoals ik altijd echt goede Cd’s’s zal blijven kopen en vinyl altijd zijn liefhebbers houdt.

Toch is er in het potje Cluedo één grote vraag, waar ik met onze massale hang naar korting, gemak en oneindige keuzes, het antwoord wel op weet. Als de offline shop dan al dood is, wie heeft de moord begaan? Ik kan maar een ding zeggen; de verwende consument heeft het gedaan.

Cc foto: Martin Schmid