Ontspoord

Ik kijk naar de televisie en heb het gevoel midden in een spannende film te zitten. Ik zie een trein met een rotgang aan komen rijden en volledig uit de bocht vliegen. Maar de beelden zijn rauwer dan de gemiddelde actiefilm. Geen special effects, geen ‘mooi’ licht, geen verschillende camerahoeken…. en dan weet je, het is geen film. Het zijn de afschrikwekkende beelden van een echt treinongeluk, ergens in Spanje, per ongeluk vastgelegd door een beveiligingscamera.

De beelden zijn zoals gezegd afschuwelijk. En ik kan alleen maar hopen dat er niet al te veel passagiers in de trein zitten, want waar in een actiefilm nog wel eens verbazingwekkend veel mensen ongeschonden uit een dergelijk ongeluk komen, kan ik me bij het zien van de kapotgeslagen wagons niet voorstellen dat hier nog veel overlevenden zijn. Inmiddels staat de teller inderdaad al op circa 80 doden en meer dan 100 gewonden. Verschrikkelijk.

Ongelukkige combinaties
Over het treinongeluk is (en wordt komende dagen) al genoeg geschreven. Ik wou het daarom hier maar bij laten. Wel wil ik in dit blog even stilstaan bij ongelukkige combinaties met nieuwsberichten, met dit droevige ongeval als één van de praktijkvoorbeelden waarbij ook het nieuws op sommige punten onbedoeld ontspoorde.

Doordat online reclame tegenwoordig deels gegenereerd wordt aan de hand van tags/zoekwoorden, kan het namelijk gebeuren dat er op een respectabele nieuwssite verslag wordt gedaan van het ongeluk, met daaronder een heel grote advertentie ‘Overstappen loont’. Zo’n kreet krijgt ineens wel een heel andere lading.

Bron foto: screenshot www.RTLnieuws
Mensenwerk
Dan gaat het hier nog om automatisch gegenereerde advertenties; ook menselijk handelen kan soms  per ongeluk tot hele rare én nare combinaties leiden. Ik kan me het ergens nog voorstellen, want veel mensen doen hun werk vaak op de automatische piloot en dan verlies je nog wel eens het totaaloverzicht en/of ongelukkige samenhang.

Zo verschenen er gisteren op Teletekst diverse berichten over het treinongeluk met als eerstvolgend bericht daaronder “Spaanse werkeloosheid enorm gedaald”. Natuurlijk heeft het allemaal niets met elkaar te maken, maar het staat er behoorlijk ongelukkig.


Bron foto: Twitter

 

Voorbeelden te over….
Andere voorbeelden? Het laatste reclamespotje voor het journaal afgelopen woensdag was een reclame van pretpark Walibi, waarin je wordt uitgenodigd toch vooral een dagje naar dit pretpark toe te komen. Jammer dat in datzelfde journaal verslag werd gedaan van het noodlottige ongeval in datzelfde park waarbij een tienjarig meisje haar voet verloor.

Maar ook in ons eigen weekblad Viva gaat het wel eens mis. Zo stond er ooit een prachtige 8 pagina’s lange reportage over vrouwen die om diverse redenen kaal waren geworden. De eerstvolgende twee bladzijdes… reclame voor een bekend shampoomerk. Auw.

Grappig, misplaatst of van allebei een beetje?
Eerlijk is eerlijk, het zijn van die blunders waar ik de ene keer om moet glimlachen en andere keren heel erg boos om kan worden. Vooral in het geval van zo’n treinramp vind ik het best kwalijk, ongepast en onnodig.

Ik ben wel benieuwd: ken jij dergelijke missers in de media? En wat vind je ervan… humor of onnodig kwetsend (of stiekem een beetje van allebei)?

Bron foto: Grey World