Oversharen is ook een vak

Social media zijn hot. Iets té hot, als je het mij vraagt. Mensen die de hele dag door whatsappen (en die nooit langer dan tien minuten geleden nog online zijn geweest – hoe dan?) en elke poep en scheet Instagrammen (héél interessant om te zien dat je havermout met gojibessen hebt gegeten)… ik merk dat ik er een beetje moe van word, al dat gedeel.

Toch werkt het als een verslaving. Het is ontspannend om nog halfslapend de dag te beginnen met een Instagram-rondje en tussen het werken door vind ik het leuk om te kijken wat er trending topic is op Twitter. Soms is het nog écht nuttig ook – zoals een leuke vacature of interessante column die voorbijkomt. Maar laten we eerlijk zijn; het merendeel van de updates slaat eigenlijk nergens op. Iemand zei laatst dat Twitter een soort ruimte is waar iedereen een beetje loos tegen zichzelf zit te lullen, in de hoop dat íemand het leuk genoeg vindt om er op te reageren. En da’s eigenlijk wel waar.

Maar ik vind de narcisme-factor van Twitter verbleken bij die van Instagram. Daar draait het puur om plaatjes, het liefst zo perfect en aantrekkelijk mogelijk. Er is weinig sociaals aan, want er is nauwelijks ruimte voor discussie en de dingen die gedeeld worden, zijn niet bepaald diepgaand. Talloze selfies, foto’s van gerechten en kiekjes van bovenbenen die op het strand liggen te bakken (waar trouwens een leuke parodie op is gemaakt). Moet kunnen, niet alles hoeft inhoud te hebben en plaatjes kijken is altijd leuk – maar sommigen gaan er wel érg ver in.

De ultieme Instagram-oversharer is Rihanna. Even wat feitjes op een rij: de zangeres heeft tot nu toe 2039 foto’s geplaatst, die zijn bekeken door ruim tien miljoen volgers. November is nog maar net begonnen, maar Rihanna heeft deze maand toch al 33 Instagrams gedeeld, waarvan 26 foto’s van zichzelf. Het meest frustrerende is nog dat ze er op elk kiekje ook echt geweldig uitziet. Dat geldt ook voor Doutzen Kroes, die overigens ook niet vies is van een beetje narcisme. Wat me toch een beetje tegenvalt van deze nuchtere Friese. Van de laatste dertig foto’s die ze postte, zijn er 17 selfies. Nu kijk ik graag naar Doutzen hoor, maar dit is een beetje teveel van het goede, toch?

Haar grootste ‘overshare-moment’ was toen ze laatst een screenshot postte van een (stomende) Skype-sessie met haar man Sunnery. Waarop te zien was dat Doutzen poedeltjenaakt rondliep. Ik vraag me echt af waarom je zo’n intiem moment uit je leven moet delen met je honderdduizenden volgers. Wil je dan níks voor jezelf houden? Waar komt die behoefte vandaan, om echt álles maar te delen? Ben ik benieuwd naar.

Zijn jullie grote social media-fanaten? En vinden jullie dat je ook teveel kunt delen?