Slim: budgetloze restaurants maken creatief reclame via social media

Een nieuw restaurant, maar geen budget voor een (grote) reclamecampagne. Wat te doen? Veel ondernemers richten zich op social media. Ze bedenken een grappig concept, schieten een korte video in de hoop dat -ie viral gaat. Slim, of niet?

In de mode is het al langer een bekend begrip: heb je als ontwerper geen geld voor advertenties, dan zorg je dat fashionbloggers je collectie dragen, je kleding op straat gespot (én gefotografeerd) wordt, of dat de lijn zo uniek is dat er wel over gepost moét worden op Facebook, Twitter en Pinterest.

Ook restaurants lijken dit trucje steeds meer toe te passen. Zo heb je het New Yorkse restaurant dat Instagram-foto’s aanmoedigt, een ijsthee-merk dat gratis blikjes weggeeft in ruil voor een tweet, en grote snackgiganten die lollig doen op Twitter in de hoop op een positieve rel.

Of wat dacht je van een foodtruck met zo’n maffe naam dat men er massaal over blogt, of een bar in Sydney die gratis koffie weggeeft aan elk stelletje dat elkaar hartstochtelijk zoent in de zaak. Duur, zo’n actie? Welnee, de publiciteit die het oplevert is onbetaalbaar. De video is inmiddels al duizenden keren bekeken, en dat aantal loopt in rap tempo op.

Ik kan het wel waarderen, deze creatieve onbetaalde campagnes. Ondernemers worden er vindingrijk van, zoeken hun toevlucht tot populaire kanalen en laten het eeuwenoude mond-tot-mond principe op handige wijze werken. Het enige wat je niet kunt missen, is een écht goed idee. Heb je dat niet, dan kun je viral willen gaan tot je een ons weegt – it ain’t gonna work. En niemand wil zo’n digitale blunder als het Amerikaanse restaurant uit Gordon Ramsay’s programma. Oeps.

Foto: Flickr