Blog: Suikerjunkie kickt af

Ik heb drie bijnamen. ‘Gooische Vrouw’, ‘Poes’ en ‘Vreetzak’. Over die Gooische Vrouw kan ik kort zijn: die ben ik niet. In het Noord-Hollandse dorp waar ik oorspronkelijk vandaan kom zeggen we gewoon ‘dorrup’ in plaats van ‘deurp’. En Poes? Mwah. Kan ook niet zeggen dat ik daar op lijk, laat staan eentje bén. Maar Vreetzak? Já, dat ben ik wél.

Ik ben een suikerjunkie. Gek op taart, slagroomtruffels en chocolade brownies met pecannoten. En bij een zak paaseitjes krijg ik spontane bodemdrang: die zak móet leeg. Laat ik dan ook maar meteen bekennen dat ik regelmatig om 21.55 uur naar de Albert Heijn spurt, om nog op de valreep een paar ‘American Cookies Triple Choc’ te scoren. Je weet wel, die van de versafdeling, waar grote witte en pure chocoladebrokken in zitten en smaken als een dikke klodder Nutella in je mond. Goddelijk, nietwaar? Niet zo gek dus dat mijn lichaam roept ‘neem, néém, NEEM!’ als ik voor dat schap sta. En dus gris ik soms gewoon twee zakken mee. Want hé, zo erg kan het toch niet zijn? Twee keer twee koeken.

Maar om niet over een jaar de bijnaam ‘Vetklep’ te dragen, gaat deze suikerjunk afkicken. Ik ga de Jip’s suikervrij-challenge  aan! Dertig dagen gezond ontbijten, lunchen, dineren en steeds een klein, suikerarm (!) tussendoortje. Geen wijn. Geen snoep. Geen patat. Geen chocoladesnacks. Niets van dat. Ik blijf ervan af. Echt. Heus. I promise. 

X, Marloes

En? Houdt Marloes de suikervrij-challenge vol?

Marloes (28, single, woont in Amsterdam) is reportage-redacteur bij VIVA en gaat vanaf deze maand iedere keer een andere challenge aan. Dit keer maakt ze korte metten met haar suikerverslaving. En dat doet ze niet alleen, maar ook met de Foodsisters van ‘Jip en Jij’ en collega Jessica. Heb je tips? Zin om ook mee te doen? Vertel ’t ons en reageer hieronder!

5

Wat een feest! De healthboxen komen binnen op de redactie, dus hier gaan we (Marloes links, Jessica rechts) dan!

2

Nou, vooruit, nog één. De aller-allerlaatste…

3

Elke dag een andere foodbag, dus ook een wisselend menu. Zelf alleen nog groente toevoegen.

4

Dag 1: aftrap met een bosbes-smoothie, ‘ambachtelijke eiwitrijke’ toast, wafel tussendoor en als afsluiter een Rawfood-rijstsalade.