Rimpels? Hoge bloeddruk? Neem superfood! (+recepten)

superfood recept

Een paar weken terug werd door het Voedingscentrum korte metten gemaakt met superfood. “Superfood bestaat niet, de naam is gewoon een marketingtruc. Alle voedingsstoffen die mensen nodig hebben, zitten al in de schijf van vijf. Het kan een goede aanvulling zijn, maar het moet niet de plaats innemen van een gevarieerd eetpatroon.” Ik denk ook niet dat superfood kanker kan genezen of je een onmeetbare energie kan geven, maar ik voel me in elk geval best gezond bij mijn superfood-ontbijtje. Het vult heel goed, dus ik heb niet na twee uurtjes alweer gierende trek – en het is gewoon heel erg lekker.

Wat doet het eigenlijk?
Sommige superfoods zie je vaak voorbijkomen, zoals lijnzaad en gojibessen. Maar waar zijn deze vitaminebommetjes eigenlijk goed voor?
Gojibessen: zijn hoog in vitamine C, antioxidanten en zouden het verouderingsproces vertragen. *nog een handje neemt*
Chiazaad: hoog in omega 3-vetzuren: dat verlaagt onder meer je cholesterol en verhoogt je weerstand.
chiazaadLijnzaad: bevat omega 3 en 6, vitamine B1 en 2, calcium, magnesium, zink en kalium. Vooral fijn voor mensen die eh, ’s ochtends wat lastig naar het toilet kunnen. Heb je al gevoelige darmen (als in: na één espresso ren je gelijk naar het toilet), blijf hier dan van af!
Moerbeien: Rijk aan ijzer, vezels, vitamine C, calcium, eiwitten en de antioxidant resveratrol. Goed voor het verlagen van je bloeddruk!
moerbeienGeen idee hoe je deze bessen en zaden in een lekker maaltje moet verwerken? Ter inspiratie heb ik een paar lekkere recepten voor jullie – een voor in de ochtend en de ander voor lunch of diner.

Superfood-ontbijtsmoothie

Eén glas van deze heerlijke smoothie en je hebt een perfecte kickstart voor de rest van de dag.

Wat heb je nodig:
Een eetlepel gojibessen
Een eetlepel moerbeien
Een eetlepel chiazaad
Een eetlepel lijnzaad
Honderd gram rood fruit uit de diepvries
Een halve banaan
Scheutje (magere) biologische (soja)yoghurt
Scheutje water
Klein beetje citroensap

Bereiding is simpel: gooi dit alles in de blender en mix het tot één glad geheel is. Je kunt de ingrediënten ook vermenigvuldigen en de rest bewaren in de koelkast of vriezer. Scheelt weer werk voor de dagen daarna! Natuurlijk kun je ingrediënten ook optioneel weglaten.

Superfood-salade (2-3 personen)

Lekker als lunch of als (licht) diner.

Wat heb je nodig?
Verse bladspinazie (ipv sla, heb je gelijk je ijzer binnen!)
150 gr quinoa
2 paprika’s, in stukjes gesneden
Wat bosui, gesneden
Een avocado, gesneden in stukjes
Een handje amandelen
Handje hennepzaad
Gerookte zalm, in reepjes gesneden (200g)
Mosterddressing
Wat citroensap
Ik gooi er zelf altijd nog wat cranberries bij, omdat ik houd van de combinatie zoet/hartig. Optioneel dus!

Kook de quinoa volgens de aanwijzingen op de verpakking. Gooi de ingrediënten bij elkaar in een saladeschaal en voeg op het laatst het hennepzaad toe. Eet smakelijk!

Beeld: Shutterstock