Blog Marlies: 17x de vegetarische voorraadkast

Keer, op keer, op keer: met een klein paniekje ga ik door mijn keukenkastjes als elke supermarkt op fietsafstand weer christelijk haar deuren dichthoudt voor Pasen, Hemelvaart of Pinksteren. Op zoek naar… Ja, iets! Terwijl de ogen van een eetdate meekijken hoe het zweet me langzaam uitbreekt terwijl er nog geen pan op het vuur staat. Note to self; niet meer zo opscheppen over je kookkunsten.

Daarom maakte ik een lijstje van allerliefste producten. De items die elke keer terugkeren in mijn mandje en in mijn kastjes. En die moeiteloos samen een gerechtje vormen. Niet de basisitems, maar mijn redders in nood.

De vegetarische voorraad

Geitenkaas: No, she didn’t. Yes, she did. Mijn antipathie voor het cliché geitenkaassalade is niet zo groot dat ik niet toe kan geven dat het een fijn cliché is. Geitenkaas wordt vaak met vegetarisch stremsel gemaakt en is hierdoor extra geliefd. Samen met bietjes en rode ui in een salade of lunch-favoriet met appelstroop.
Bonen in pot: Wok, salade, stoof; al het makkelijke vind je in een pot. Waarvan de inhoud qua vitamines vaak weinig onderdoet voor vers. Kikkererwten en limabonen staan altijd in mijn kastjes voor curry of salade.
Tofu:
Mocht je vegetarische gerecht nog wat extra vulling nodig hebben, dan gooi je tofu in de marinade. Eet het alsjeblieft niet kaal, dan kun je net zo goed op papier kauwen.
Pasta: Crowd pleaser pur sang. Altijd in de kast hebben voor onverwacht bezoek.
Paddenstoelen: De structuur van paddenstoelen is een mooie vervanger voor vlees in pasta of wok. Of vul een grote paddenstoel met wat geitenkaas, peper en bieslook en schuif ze in de oven op 180 graden tot de paddenstoel mooi zacht is.
Pindakaas: Pindakaas is een multitasker. Natuurlijk smeer je hem tijdens de lunch – tip ter variatie; strooi en wat kokos over of beleg het met appel of banaan – maar met wat melk en sojasaus maak je er ook zo een pindasausje van.
Courgette: Perfecte allemansvriend bij de eerder genoemde pasta. Courgette is een neutrale groente die je met kruiden verschillende smaken kunt geven. Hij vult een pastasaus of is onderdeel van mijn lasagne met oregano, geitenkaas en aubergine.
Noten: Noten geven diepte aan een gerecht. Wat geroosterde pinda’s over een curry, wat amandeltjes door de sla en het lijkt meteen of je gigantisch voorbereid aan het koken bent geweest.
Appel: Altijd op de fruitschaal en veelzijdiger dan je denkt. Appel kan in een stoofpot, in een salade met rode biet met ui en spinazie, gebakken voor een toetje, door de yoghurt met kaneel, in pannenkoekjes, als zoet door een hartig sausje.
Tomatenpuree: Vaste gast in de voorraadkast. Met een blikje tomatenpuree maak je saus, soep en vulling. Ook staat daarnaast altijd een passata zonder toevoegingen. Voor die pasta dus weer. Echt waar, iedereen houdt van pasta.
Diepvries: Het klinkt misschien dom, maar veel mensen lijken te vergeten dat diepvries een gezonde voorraad kan zijn. Ik heb standaard sperzieboontjes, broccoli en fruit in de vriezer. Je kunt het lang bewaren en grijpt nooit mis.
Avocado: Guacamole is eigenlijk gewoon een manier om vrienden te maken.
Tomaat: Gril een tomaatje met veel olijfolie, peper en zout. Zo simpel kan het zijn.
Ui: Ui is de basis van alles eigenlijk. Altijd op voorraad hebben om een recept nèt wat extra smaak te geven.
Soep: Kant-en-klaar kan best. Als je goed kiest. Het merk Kromkommer stopt onverkoopbare, vervormde groentes in hun soep. Deze bietjes-soep heeft alleen een bosuitje en wat feta nodig.
Kaneel: Naast peper, zout en oregano mijn favoriet. Kaneel is heerlijk als je iets zoeter wil laten smaken zonder kilo’s suiker te gebruiken.
Ei: Restje groenten hier, beetje kaas daar. Eieren brengen ze samen in een frittata. Met weinig moeite boek je veel resultaat.