Viva blijft!

Een aantal weken geleden deden de geruchten al de ronde. Er zat een grote reorganisatie aan te komen bij Sanoma. Viva zou verdwijnen, evenals de Flair en de Nieuwe Revu. Alle media stortten zich erop, zonder vooraf de informatie te verifiëren. Tenenkrommend, met name de spotlight die door DWDD op Viva werd gezet. Of, zoals een collegablogger het destijds op twitter treffend samenvatte: “DWDD is de cake al aan het snijden, nog voordat er überhaupt iemand dood is”.

Maar goed. Dat was toen. Dat waren geruchten. Nu zijn de kaarten geschud en door Sanoma gisteren op tafel gelegd. Waaruit blijkt dat Viva blijft. Maar dat was dan ook ongeveer het enige positieve aan de aangekondigde reorganisatie van Sanoma.

Reorganiseren is nooit leuk
Even ter verduidelijking vooraf: ik ben onafhankelijk blogger. Ik werk niet voor Sanoma, Viva biedt mij hier slechts een podium om mijn schrijfsels met jullie te delen. Iets waar ik graag gebruik van maak. Ik heb dus ook helemaal geen ‘last’ van de aangekondigde reorganisatie. Maar ik voel me wel betrokken, omdat je contact hebt met de mensen achter de schermen. En omdat je weet dat reorganisaties (en al helemaal van deze omvang) niet de meest leuke tijden zijn om door te maken. Helaas zit Nederland dankzij de crisis vol met ervaringsdeskundigen op dit vlak…

Mannen geschrapt als doelgroep?
Los van al het persoonlijk leed dat er achter dit nieuws schuilgaat, ben ik ook oprecht verbaasd over sommige keuzes die nu zijn gemaakt. Gevoelsmatig lijkt me bijvoorbeeld dat er voor een blad als Playboy nog best een doelgroep is. Of kijkt de moderne man alleen nog maar naakte vrouwen achter zijn computer?

Sowieso verdwijnen er naar mijn idee heel veel ‘mannen’bladen. Panorama, Nieuwe Revu, Playboy en wat motorbladen… is het een teken aan de wand? Lezen mannen gewoon helemaal niet meer of is het gewoon geen interessante doelgroep? Er zal wel goed over nagedacht zijn hoor, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe sommige keuzes tot stand zijn gekomen.

Pro actief meedenken
Overigens is het nog niet zo dat de titels echt verdwijnen, er wordt gekeken in hoeverre er bladen samengevoegd kunnen worden of verkocht aan andere partijen.
Op internet wordt er al volop ingespeeld op deze plannen, zo wordt gesuggereerd om de Donald Duck en de Playboy samen te voegen, dit zou dan ‘de Kwak’ moeten gaan heten. De hoofdredacteur van de Nieuwe Revu wacht niet totdat zijn blad ‘in de etalage’ wordt gezet, maar heeft zelf zijn geesteskind al op Marktplaats te koop aangeboden.

Wat vinden jullie?
Maar goed, ik lees dus in het nieuws alleen de keuzes van Sanoma zelf. Met 17 kerntitels die behouden blijven, hebben zij hun koers bepaald. Maar wat vinden jullie eigenlijk? Welke bladen zouden echt niet weg mogen of kunnen we juist best wel missen? Ik ben oprecht benieuwd hoe anderen daar over denken.

En in de tussentijd wil ik alleen maar alle medewerkers van Sanoma heel veel sterkte en wijsheid wensen voor komende periode. Dat zullen ze nodig hebben.

Bron foto: brewbooks