Waarom je die nieuwe telefoon niet nodig hebt

geen

Nederland is koopziek, en dat is even triest als tragisch. Naast het vasthouden van zijn telefoon lijkt het kopen van nutteloze dingen de nieuwe favoriete activiteit van de gemiddelde Nederlander te zijn geworden. Maar als we niet oppassen, raken we straks in een landelijke koopcoma.

Qua welvaart doen we het als Nederlanders ongezien goed: we zijn één van de rijkste landen ter wereld. Echter, ook wat betreft depressies per aantal inwoners scoren we schrikbarend hoog.

Meer, meer, meer!
We zijn ongelukkig, en het lijkt wel alsof we ons niveau van geluk en voorspoed alleen maar proberen hoog te houden door het te voeden met kopen van nieuwe dingen die volstrekt onnodig zijn. We willen meer, meer, meer en meer.

Met deze niet te stoppen drang naar directe bevrediging van behoeftes lijkt het wel alsof ons nationale motto “Kopen, kopen, kopen” is geworden. En dat is treurig.

Een nieuwe vijftig inch flatscreen plasma televisie met 5.1 dolby surround sound, een vierendertigste paar hoge hakken, een nieuwe handtas, een nieuwe telefoon, een nieuwe tablet. Hebben we het echt nodig allemaal? Ik denk het niet.

Niet nodig
Is die digitale televisie met 200 verschillende kanalen echt zo noodzakelijk, willen we het zoveelste seizoen van weer een nieuwe ´talentenshow´ echt zo graag kunnen volgen? Is die nieuwe auto nodig? Of dat zoveelste jurkje of die nieuwe merkzonnebril?

We hebben niet nóg meer koopzondagen nodig waarop we gedwee achter de rest van de kudde verveelde grijze muizen winkel na winkel inlopen. We hebben die nieuwe flatscreen niet nodig, de oude doet het nog prima.

Directe bevrediging
De drang naar directe bevrediging van onze behoeftes maakt ons armer, financieel, fysiek en emotioneel.

Het is datzelfde verlangen naar acute gratificatie dat ons dikker en dikker maakt. Liever direct genieten van een reep chocola dan iets minder ongezond eten en je op den duur goed voelen over hoe je er uitziet. Maar als de suikerrush weg is en je je op de bank met een gebrek aan energie schuldig zit te voelen, was het het dan wel waard?

Minder van dat en meer van dit
We hebben nieuwe avonturen nodig, verre reizen naar vreemde landen met nieuwe culturen en andere gebruiken. Een goed boek in je handen, een kus op je voorhoofd, een open mind en een lach op je gezicht. Een plek zonder stopcontacten en draadloos internet. Karakter.

Mijn voorstel is dan ook om af te stappen van ons nieuwverworven nationale motto en terug te vallen op de oude, waar we zelfs in het verste buitenland bekend om staan:

Kijken, kijken, niet kopen.
Misschien worden we daar weer gelukkig van.

© Beeld: Getty Images