Wat kost een glimlach?

“Bij gebrek aan personeel werken hier mensen. Gelieve hier rekening mee te houden” Deze tekst hing vorig jaar bij de kassa van de plaatselijke benzinepomp. De medewerkers achter de kassa waren het zat om afgesnauwd of compleet genegeerd te worden. Triest eigenlijk, als je er over nadenkt…mij is altijd geleerd iedereen te behandelen zoals ikzelf ook graag behandeld zou willen worden, maar het lijkt erop dat steeds minder mensen dit van huis uit mee hebben gekregen de laatste jaren. Terwijl….een glimlach kost niets toch?

Of het nou om winkelpersoneel gaat, hulpverleners of willekeurig elk ander dienstverlenend beroep, steeds vaker is het fatsoen ver te zoeken. Een onbeschofte klant, een agressieve patiënt, allemaal blijkbaar heel normaal tegenwoordig. Net zoals de mensen die diep verzonken in een telefoongesprek zijn terwijl ze hun boodschappen afrekenen. Als de tot dan toe straal genegeerde kassière vraagt of er zegels worden gespaard krijgt ze een boze blik toegeworpen omdat ze stoort tijdens een goed gesprek.

Ontevreden klanten met korte lontjes. Smartphonebezitters die niet op of om kijken als ze een kop koffie bestellen. Of gewoon onbeschofte, botte horken die dienstverlenend personeel behandelen als een stuk stront. Waarom?

“Bij gebrek aan personeel werken hier mensen” één zin die eigenlijk alles zegt. Die verkoopster in de schoenenwinkel, die ambtenaar achter dat loket, de serveerster op het terras…het zijn allemaal mensen. Met gevoel in hun donder. Niemand wil de hele dag werken tussen chagrijnige, onbeschofte mensen toch? Maar ja, hoe voed je klanten op? Zo’n bordje bij de benzinepomp is een ludieke actie, maar of ze hiermee ook echt hun doel hebben bereikt? Ik weet het niet.

De eigenaar van het Franse restaurant La petite Syrah was het botte gedrag van zijn klanten zo zat, dat hij hun gebrek aan fatsoen in rekening is gaan brengen. Een kopje koffie kost er bijvoorbeeld € 7, maar als je de moeite neemt om ‘een kopje koffie, alsjeblieft’ te bestellen dan dalen de kosten al gauw naar € 4,25.

Als je het voor elkaar krijgt om de woorden ‘goedemiddag, mag ik alsjeblieft één kopje koffie van u’ uit je strot te persen dan kost datzelfde kopje koffie slechts € 1,40. Het is letterlijk een dure les, maar ik vind het een geniaal idee.

Of het in Nederland kans van slagen heeft weet ik niet, maar wat mij betreft het proberen waard!

Bron foto: laRuth