Zo had Steve Jobs het gewild

Met het begin van het nieuwe schooljaar staat een groep basisschoolleerlingen in de schijnwerpers. Zij zitten op een van de zes gloednieuwe Steve Jobs-scholen. Die overigens ook al iPad-scholen worden genoemd, omdat voor deze onderwijsvorm alle kinderen een tablet krijgen. Welke naam je er ook aan geeft, wat vooral opvalt is de missie van de scholen.

De kritiek op Steve Jobs- of iPad-scholen is dat kinderen niet meer gestimuleerd worden om echt te leren. Hoofdrekenen bijvoorbeeld, of met de hand (foutloos) schrijven. Deze kritiek doet mij denken aan wat al jaren gezegd wordt over jenaplan-, montessori-, vrijeschool- en anderszins afwijkend onderwijs.

Eigenlijk verschilt de Steve Jobs-school namelijk niet veel van die andere ‘nieuwe’ onderwijsvormen. Wederom gaat het om het ontwikkelen van zelfstandigheid; dat de behoeften en interesses van het kind centraal staan in plaats van een vooraf bedachte standaard. De docent wordt op de Steve Jobs-school een coach, die stimuleert en ondersteunt.

Waar jenaplan-, montessori- en vrije school ontstonden in een analoge tijd, met de nadruk op onder andere creatieve uitingsvormen en handwerk, krijgt nu de iPad een plek in het onderwijs (naast alle andere zaken die de scholen bieden, zoals handarbeid en bewegingsonderwijs). Het is de bedoeling dat kinderen de tablet gebruiken om kennis tot zich te nemen, oefeningen te doen en op ieder gewenst moment hun huiswerk te maken. Het feit dat zulke onderwijsvormen keer op keer bedacht worden en dat ouders met hun volle verstand kinderen naar zo’n school sturen, toont aan dat hier behoefte aan is.

Of het slim is dat hiervoor de iPad gebruikt wordt vraag ik me af, net zo goed als ik me afvraag of kinderen er al zo jong mee moeten beginnen. Aan de andere kant: dit is nu eenmaal de maatschappij van vandaag, dus dan kunnen kinderen daar maar beter mee leren omgaan. Ik ben benieuwd of de scholen aandacht besteden aan hoe je een balans vindt tussen pielen op je tablet en met andere kinderen buiten spelen, tussen spelletjes doen en huiswerk maken, tussen apparaten voor je laten denken en zelf denken. Want ik weet dat dat voor veel mensen die níét met al die technologie zijn opgegroeid soms knap lastig is.

Wat deze nieuwe onderwijsvorm zal brengen, is koffiedik kijken. Maar ik ga ervan uit dat de Steve Jobs-scholen goed in de gaten worden gehouden, zodat de kinderen in elk geval alle basiskennis krijgen. Mocht blijken dat de iPad daarbij niet ondersteunend werkt, dan kan het gebruik worden ingeperkt. Blijkt echter dat het wél een meerwaarde biedt, dan is het wellicht iets voor meer scholen om in te voeren. Alleen de tijd kan het leren.

CC foto: Brad Flickinger