Mark Zuckerberg in actie: je Facebooktijdlijn wordt binnenkort totaal anders opgebouwd

Hoeveel minuten we dagelijks op Facebook spenderen, willen we niet eens weten. Wat we wel weten, is dat we na een rondje scrollen op de app, vaak weinig hebben gezien wat écht boeit en waar het voor gemaakt is: updates van vrienden en familie. Daarom gaat Facebook gaat de komende tijd een aantal veranderingen doormaken. Dat maakte oprichter Mark Zuckerberg donderdagnacht bekend, zo schrijft AD.nl.

Het medium wil meer de nadruk leggen op ‘betekenisvolle sociale interacties’, zodat je in je tijdlijn meer te zien krijgt van vrienden en familie, in plaats van bijvoorbeeld beroemde mensen en bedrijven. ‘Onderzoek heeft uitgewezen dat we sociale media vooral gebruiken om een connectie te maken met andere mensen en dat het goed kan zijn voor ons sociale welzijn,’ vertelt Zuckerberg. ‘We voelen ons meer verbonden en minder alleen. Op lange termijn worden we er gelukkig en gezond van. Maar aan de andere kant is het passief lezen van artikelen of het kijken van video’s – ook al zijn ze leuk en informatief – niet zo goed.’

Meer tijd op Facebook

Binnenkort zal Facebook gaan bepalen wat bovenaan je tijdlijn staat en wat niet. ‘Je zal minder content van bedrijven en media zien, en wat je ziet zal aan strenge eisen moeten voldoen. We zien bijvoorbeeld dat er veel meer gediscussieerd wordt bij live video’s. Soms helpt nieuws om belangrijke gesprekken op te starten, maar al te vaak is het een passief gebeuren.’ Hierdoor zullen we op de lange termijn meer tijd gaan doorbrengen op Facebook, stelt Zuckerberg. ‘Ik verwacht dat de tijd die je wél op Facebook spendeert waardevoller zal zijn.’

Virals

De veranderingen betekenen overigens niet dat de advertenties verdwijnen, dat blijft hetzelfde. Vooral bedrijven en media die via Facebook hun publiek proberen te bereiken zullen worden getroffen door de maatregelen. Hierdoor zal de gebruiker minder viral video’s en artikelen zien, ténzij vrienden erop reageren. ‘Het gaat hierbij om berichten die aanzetten tot reacties over en weer, berichten die je wellicht deelt via Messenger en berichten die je wellicht wil delen en waar je op wil reageren – of het nu gaat om een vriend die advies zoekt, een vriend die om tips voor een reis vraagt of een nieuwsbericht of video waarover veel discussie ontstaat.’

Wil je niets meer missen van VIVA? Neem een abonnement. Klik hier voor onze speciale aanbiedingen.

Bron AD.nl | Beeld Sanoma Beeldbank