‘Queerbait’: Een nieuw fenomeen waar sommige series zich schuldig aan maken

queerbait

Als je heteroseksueel bent, hoef je op Netflix en Videoland niet ver te zoeken om series te vinden waarin je je gepresenteerd voelt. Dat is een stuk ingewikkelder wanneer je queer bent. Dan is het nogal een verademing om een serie of film te zien waarin queer koppels wél een rol spelen. Al gaat het ook daar nogal eens mis, zo blijkt. 

Volgens critici worden veel queer kijkers door tv-makers sneaky gelokt door de suggéstie van een homo- of biseksueel koppel te wekken. Alles wijst erop, maar toch wordt de daad nooit echt bij het woord gevoegd. Homo- bi- en lesbische stellen worden dan ingezet als een soort marketingtruc. Een lokkertje. Queerbait, noemen ze dat in Amerika.

Seksuele spanning

De term heeft zelfs Urban Dictionary al gehaald. Daar wordt ‘queerbait’ omschreven als: ‘A marketing technique used to attract queer viewers that involves creating romantic or sexual tension between two same-sex characters but never making it canon or evolving on it.’

Extra pijnlijk is het feit dat er al niet veel series waarin queer koppels een hoofdrol spelen. Als het enige semi-queer stel dan een lokkertje blijkt, kan dat extra pijnlijk zijn. Voor veel niet-hetero’s is juist andere queer stellen zien op tv en het witte doek bevestigend. Als die representatie dan alleen maar voor de show blijkt, lijkt het alsof dat verhaal niet belangrijk genoeg is, of dat het niet eens bestaat.

‘Gayest non-gay serie’

Eén van de meest tekenende voorbeelden hiervan is de politieserie Rizzoli & Isles. De serie wordt door Buzzfeed omschreven als de ‘gayest non-gay serie op tv’. In de serie schiet de seksuele spanning tussen hoofdrolspelers Angie Harmon en Sasha Alexander door het dak, maar nooit is er sprake van een relatie. De makers gaven later toe dat ze die suggestie van een lesbische affaire toevoegden om extra kijkers te trekken.

Een zelfde soort probleem speelt zich af in de (overigens briljante) serie Killing Eve. Villanelle (Jodie Comer) is openlijk queer en haar tegenspeler Eve (Sandra Oh) heeft duidelijk een zwak van haar. Van meer dan spanning tussen hen komt het echter nooit. Sterker nog: Oh ontkende in een interview met de Gay Times dat er sprake was van een relatie tussen de personages. ‘Jullie zijn sneaky omdat jullie er iets van willen maken, maar dat is het niet’, zei ze daarover. Dat Eve en Villanelle wel degelijk een stel zijn, zit niet alleen in de hoopvolle verwachtingen van queer kijkers. Sterker nog: Villanelle vraagt in de serie letterlijk of iemand ‘haar vriendin’ heeft gezien terwijl ze Eve zoekt.

‘Gaylor’ Swift

Queerbaiting vindt ook buiten films en series plaats. Op het internet gaan veel ‘Gaylor’-roddels de ronde met fans die verwijzingen naar een lesbische relatie zien in verschillende songteksten. De zangeres ontkent en speelt het spelletje gewiekst mee. In 2019 beloofde ze nog een belangrijke aankondigingen op ‘Lesbian Visibility Day’. Drie keer raden: dat was niet omdat ze een relatie met een vrouw openbaarde. Aangezien ze een heel team om haar heen heeft dat haar imago bewaakt, is de kans dat dit toeval was nihil.

Gelukkig is er ook goed nieuws. Afgelopen jaar bleek uit het ‘Where we are on TV’-rapport dat de overall diversiteit in primetime televisie dit jaar de hoogste was in 24 jaar tijd. Het gaat dus de goede kant op, maar we zijn er nog niet.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief.

Bron: Pure wow | Beeld: Brunopress
Viva’s Susan wilde ooit Carrie Bradshaw worden, maar heeft nog steeds geen New Yorks brownstone-appartement, geen Manolo Blahniks en geen walk-in closet. Wél een huis in hartje Utrecht en vriendinnen die altijd ruzie maken over wie Miranda, Charlotte, Samantha of Carrie is. Houdt enorm van mensen die zichzelf niet te serieus nemen en nadrukkelijk níet van huidkleurige panty’s en mannen die salsa dansen.