7 x koolhydraten die wél goed voor je zijn

Als je een beetje op je voeding wilt letten, zijn koolhydraten ten strengste verboden. Toch? Niet helemaal waar! Je kunt prima koolhydraten eten, je moet je alleen niet vergrijpen aan wit brood, aardappelen en pasta. Die zitten namelijk vol snelle koolhydraten, waardoor je binnen de kortste keren weer gaat snaaien.  Hierbij zeven verschillende soorten koolhydraten die wél goed voor je zijn.

  • Zoete aardappel In zoete aardappel zit een bepaald hormoon dat de bloedsuikerspiegel stabiel houdt en het metabolisme versnelt. Daarnaast is ‘ie vetvrij én bevat de aardappel een stuk minder calorieën dan z’n traditionele broer.
  • Havermout Havermoutpap, havermoutkoekjes, havermoutpizza… Veelzijdig én gedurende een lange tijd een verzadigd gevoel. Wat wil je nog meer?
  • Popcorn De gepofte mais geven je sneller een verzadigd gevoel dan chips of snoep. Als je dan ook nog voor de ongesuikerde of ongezouten versie kiest heb je een prima snack voor tijdens je bankhangavond.
  • Kikkererwten Net als zoete aardappels houden kikkererwten je bloedsuikerspiegel stabiel. Daarnaast laten ze je spijsvertering op een geleidelijke manier verlopen en heeft onderzoek uitgewezen dat de erwten je helpen om je gewicht in balans te houden. Drie vliegen in één klap!
  • Volkoren crackers Trek in wat hartigs? Probeer eens een volkoren cracker. Heb je toch iets om te snaaien, maar wel vetvrij en vol met vezels.
  • Gerst Ook deze graan geeft je gauw een voldaan gevoel. Daarnaast zorgt hij ervoor dat je voedsel snel wordt afgebroken en wordt omgezet in energie.
  • Quinoa Vitaminen, mineralen, proteïnen en nauwelijks calorieën: wat willen we nog meer? Ook helpt quinoa je spierweefsel aan te maken, waardoor je calorieën makkelijker verbrandt

Beeld: iStock