Recept van de week: Bananenbrood zonder suiker

Goed nieuws: dit tussendoortjes bevat geen suiker. Of het bananenbrood dan naar karton smaakt? Zeker niet! Stevia is namelijk net zo’n prima zoetmaker (en een stuk gezonder).

Voor 4 personen: 125 g patisseriebloem • 5 g bakpoeder • 25 g fondantchocolade, zonder toegevoegde suiker • 2 eieren • 65 g gesmolten plantaardige margarine • Steviazoetstof voor 30 g suiker • 2 geplette rijpe bananen • 1 tl vanille-extract

Verwarm de oven voor op 180 °C. Vet een bakblik in met margarine. Zeef de bloem en het bakpoeder in een grote kom. Smelt de chocolade. Klop de eieren meng ze met de margarine, de stevia, de geplette bananen, het vanille-extract en de chocolade. Schep dit mengsel door de bloem. Bak het gebak 45 min. in de oven. Laat afkoelen.

Zonder suiker

Stevia rebaudiana of honingkruid is een plantje afkomstig uit Zuid- en Centraal-Amerika met verrassend zoete blaadjes. Vanwege zijn zoetkracht wordt het al eeuwenlang gebruikt in de Japanse en Braziliaanse keuken. Sinds 2011 is Stevia in verschillende vormen als zoetstof verkrijgbaar in Nederland. Diëtisten Sara Dejonghe en Louise Sarrazyn stelden een kookboek samen waarin Stevia wordt gebruikt als vervanger voor suiker in baksels, toetjes en snoepgoed.

Stevia dessert- en bakboek’ door Sara Dejonghe & Louise Sarrazyn (Uitgeverij C. De Vries-Brouwers € 19,95)

Nog meer bakken? In VIVA 32 vind je de recepten voor meer toetjes en tussendoortjes gemaakt met stevia. Je kunt VIVA 32 online bestellen of het artikel via Blendle lezen.