Ben jij een Earlybird of een Lo-Fi?

Wat we allemaal niet over hebben voor een paar minuutjes extra in bed? Nou, veel, blijkt uit onderzoek. 31% van de Nederlanders strijkt niet en gaat met gekreukte kleding de deur uit, in ruil voor een extra keer snoozen.

Bovendien gaat 20% van de vrouwen graag make-uploos naar het werk, als dat betekent dat ze nog iets langer kunnen blijven liggen. 29% skipt het rondje hardlopen/sporten en nog erger: een vijfde van de deelnemers van het onderzoek, dat werd gehouden in opdracht van Quaker, slaat het ontbijt zelfs over.

En dat terwijl het ontbijt eigenlijk toch de meest belangrijke maaltijd van de dag is. Bovendien: een voedzaam en lekker ontbijtje flans je zo in elkaar, bijvoorbeeld met de Quaker Complete Krokante Havermout Muesli. Quaker liet zich door het onderzoek inspireren en stelde, in samenwerking met psychologe Heleen Ligtelijn, vier ontbijttypes samen. Elk vernoemd naar een populair Instagram-filter. Herken jij je in één van de types?

  • De Earlybird
    Dit type wordt fluitend wakker, stapt zonder geklaag in haar werkoutfit en is superproductief in de ochtenduren. Oftewel: een ochtendmens pur sang.
    Do’s voor de Earlybird:
    – Maak gebruik van die overdosis energie door je workout ’s ochtends in te plannen.
    – In tegenstelling tot de andere types heb jij tijd én zin in je ontbijt. Maak er een feestje van door bijvoorbeeld een lekkere havermoutpap te maken met gezonde toppings – bovendien nog supergezond ook.
  • De RiseVisual VIVA blog 1
    Heb jij graag wat stilte en rust in de ochtend, zodat je langzaam kunt opstarten? En houd je je vast aan routines zodat je niet wordt afgeleid door tijdslurpende prikkels? Dan ben jij een echte Rise.
    Do’s voor de Rise:
    – Plan een paar minuutjes yoga of meditatie in, zodat je helemaal zen wakker wordt.
    – Het Rise-type geniet graag van een makkelijk ontbijtje. Quaker Havermout Granola is hier perfect voor. Mix het met wat Griekse yoghurt en (diepvries)fruit.
  • De Lo-Fi
    Outfitstress, gehaast het ontbijt naar binnen werken en verdwenen sleutels horen tot de vaste ochtendprik van de Lo-Fi. Dit type wordt lastig wakker en doet er alles aan om op tijd de deur uit te gaan, maar kampt toch altijd weer met tijdtekort.
    Do’s voor de Lo-Fi:
    – Plan je afspraken na 10 uur in de ochtend. Dan ben je goed wakker en beter geconcentreerd.
    – Maak je ontbijt al de avond van tevoren, zodat je het de volgende ochtend alleen nog maar uit de koelkast hoeft te pakken. Denk aan overnight oats, met havermout, fruit en zuivel.
  • De Slumber
    Een ochtend zonder koffie staat voor jou gelijk aan een wereldramp en het liefst zou je na het rinkelen van de wekker – je kunt dat ding wel wurgen – nog uren doorslapen. Je bent allesbehalve een ochtendmens en komt pas echt op gang in de middag.
    Do’s voor de Slumber:
    – Leg je outfit, inclusief schoenen, ’s avonds alvast klaar. Scheelt weer gezoek in de kledingkast.
    – Net als de Lo-Fi kan de Slumber ook het beste een kant-en-klaar ontbijtje eten. Bak – op een gunstiger moment – bijvoorbeeld lekkere havermoutkoeken. Door iets stevigs te eten, activeer je je hersenen (Bron:  NA Shevchuk – ‎2008)  – handig voor de avondmensen onder ons.

En, welk type ben jij? Doe de test. 

Dit artikel is in samenwerking met Quaker tot stand gekomen.