Hoe stop je met snaaien en snacken? 10x jullie beste tips

Elke donderdag geven we je een kijkje in een populair topic op het VIVA-forum. Deze week: hoe stop je met snacken en val je af?

Je herkent het vast: je voelt je buik weer rommelen en pakt snel een snack. Het is erg verleidelijk om te snacken; het is lekker, het vult, het is makkelijk, maar helaas ongezond.

De laatste tijd is VIVA-forummer S. meer aan het werk en heeft ze steeds veel honger. Hierdoor is ze aangekomen. ‘Het lukt me niet zo goed om consequent naar mezelf te zijn en geen ongezonde dingen te snaaien.’ Haar zwakke moment ligt rond 16.00 uur en na het avondeten voelt ze zich niet verzadigd. Ze vraagt zich af of de andere forummers tips hebben om van deze snaai-impulsen af te komen en af te vallen.

Lees ook: Is een ‘shampoo bar’ even effectief als gewone shampoo? 10x jullie mening

  • Starbright: ‘Bij mij komt snaaitrek vaak doordat ik eigenlijk niet genoeg gegeten heb overdag. En ik voorkom een hoop chocoladehonger door gewoon af en toe eens een boterham met hazelnootpasta te eten en een klein koekje bij de koffie niet altijd af te slaan. Al het eten is oké, alleen de hoeveelheden geven problemen.’
  • Babydonthurtme: ‘Bij mij helpen noten heel goed. Weinig koolhydraten, meer eiwitten. Van noten ga je enorm vol zitten, en ze zijn gezond. Op die manier heb je geen honger, en krijg je ook niet zo’n zin om te snaaien. Dus als je trek hebt, neem een handje ongebrande noten. En zorg dat je goed ontbijt.’
  • Apatura: ‘Eet meer eiwitten tijdens je lunch. Magnesium werkt bij mij tegen snaaidrang. Misschien iets om uit te proberen. Drink je automatenkoffie (of nog erger: cappuccino)? Schakel om naar thee. Ga daarnaast wandelen in je lunchpauze. Zorg dat je niet de hele dag zit. Neem de trap. Ga niet met de auto maar pak de fiets. En ga toch sporten, zeker als je je figuur een beetje wit behouden.’
  • Franky77: ‘Snaaien komt vaak uit moeheid. Bedenk iets waar je moeheid minder van wordt (blokje om, praatje met een collega). Ook weleens gelezen: als je honger voelt, heb je eigenlijk dorst (dus meer drinken). En vezelrijk eten rond 12.00 à 13.00 uur. Het is vooral training van de hersenen (en omdenken) om bij snaaidrang iets anders te doen. Zoek iets wat voor jou werkt als beloning of dat jou op een andere manier voedt. Duurt misschien lang, maar is een kwestie van volhouden.’
  • SadButTrue999: ‘Meer drinken, nootjes eten, een gekookt eitje, fruit. En geen chips, koek et cetera in huis halen, dan blijven alleen de koekjes op je werk over. Die moeten toch te weerstaan zijn als je zelf zorgt voor een bakje fruit, handje amandelen en extra boterham met mager beleg?’
  • DennisHartendief: ‘Helaas, maar er zit niet anders op dan meer te gaan bewegen of toch echt het snaaien te laten, het gezegde geld nog steeds. Ieder pondje gaat door het mondje.’
  • misseagle: ‘Houd in een app bij wat je per dag eet. Fatsecret is een fijne. Bij mij werkt het shock-effect van hoeveel calorieën je per dag – ongemerkt – naar binnen schuift.’
  • -jolijn-: ‘Natuurlijk gewoon geen snacks in huis halen. Als je het druk hebt kun je ook niet even snel naar de supermarkt om het bij te halen als je trek hebt.’
  • OliebolmetKrenten: ‘Mijn ervaring is dat als je ongezonde snacks vervangt door gezonde, je na een tijdje trek krijgt in bijvoorbeeld een appel in plaats van een zak chips. Trek komt namelijk door gewenning/associatie. Je krijgt steeds rond 16.00 trek in chips of koekjes, omdat je dat gewend bent te eten om die tijd.’
  • Sadie007: ‘Gezonde vetten gebruiken. Volle Griekse yoghurt, roomboter op brood. Dit geeft een langere verzadiging, zodat je geen tussendoortje nodig hebt. En ja, minder suikers. Die veroorzaken te veel pieken in je insulinespiegel, waardoor je na twee uur weer honger hebt. Noten zijn een gezonde snack. Geen schalen vol, maar met mate en dan vooral de vettere. Deze zorgen echt voor verzadiging en zijn nog een hartstikke gezond. Maar wel de ongebrande ongezouten noten.’

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief.

VIVA banner