Sanne eet plantaardig: ‘Het lijkt moeilijker dan dat het is’

Haar Instagramaccount Beautyblends heeft zo’n 122.000 volgers, onder wie topmodel Miranda Kerr en fitgirl Kayla Itsines deelt zelfs regelmatig haar recepten. Omdat haar volgers er veelvuldig naar vroegen, is Sanne van Rooij (26) ook een blog begonnen. Op livingthegreenlife.nl deelt ze haar plantaardige recepten. Wij stelden haar vijf vragen, en ontfutselden haar een heerlijk recept.

Door: Katy Boer

Waarom eet je plantaardig?

“Drie jaar geleden had ik ontzettende last van een slechte huid, een opblazen buik en mijn darmen, wat allemaal kan duiden op een lactose-intolerantie. Ik heb toen een week geen zuivel gegeten om te zien hoe mijn lichaam daarop reageerde. De resultaten waren verbluffend! Ik ben me gaan inlezen over voeding, over de verschillende stromingen zoals vegetarisch en veganistisch. Ik at al niet veel vis en vlees, en alleen maar pure producten, dus het was voor mij niet heel moeilijk om alle dierlijke producten te laten staan.”

Hoe ben je begonnen met bloggen?

“Op Instagram was veel informatie te vinden over de veganistische levensstijl. Ik keek naar mensen die hetzelfde deden, haalde er inspiratie uit en begon zelf ook met het delen van foto’s van mijn levensstijl. Omdat mijn volgers vaak vroegen waar ze mijn recepten konden vinden, ben ik met mijn blog livingthegreenlife.nl begonnen. Dat plantaardig eten goed voor je is en helemaal niet moeilijk, is de boodschap die ik wil overbrengen.”

Ineens werd je gevolgd door grote namen als Kayla Itsines en Miranda Kerr. Hoe reageerde je daarop?

“Wanneer grote profielen je foto’s doorplaatsen, zie je dat het aantal volgers snel stijgt. Ik had dat wel gezien, maar ik had geen idee wie Kayla Itsines was. Tot een vriendin mij een berichtje stuurde: ‘Weet je wel tussen wie je allemaal staat?’ Dat zij en Miranda Kerr – grote namen die in tijdschriften staan – het de moeite waard vinden om mijn profiel en foto’s bekijken, vind ik heel bijzonder. Ik heb nu meer dan 122.000 volgers, zonder gesponsorde berichten of wat dan ook. Ik moet het echt hebben van mensen die mijn foto’s leuk vinden.”

Is plantaardig eten niet ontzettend veel gedoe?

“Het lijkt moeilijker dan het is. Ik at altijd al heel basic: veel groenten, fruit, peulvruchten, volkoren producten en geen bewerkte producten. Daardoor was het voor mij niet moeilijk al het dierlijke eruit te schrappen. Als je veel bewerkte producten eet, is het inderdaad lastig en zal je veel productomschrijvingen moeten lezen. Daar worden veel melkproducten en eieren aan toegevoegd. Ik eet heus weleens chips of patat, maar dat maak ik dan zelf van pastinaak of aardappel met lekkere kruiden eroverheen. Plantaardig eten hoeft echt niet stoffig te zijn.”

Wat wil je graag bereiken met je blog?

“Ik geef toe: als ik geen last van mijn buik zou hebben gekregen, zou ik misschien niet zo eten zoals ik nu doe. Maar ik weet dat wanneer ik een glas melk drink of een plak kaas eet, ik met krampen op bed lig. Ik las onlangs dat slechts vijf procent van de bevolking de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit eet. Zowel kinderen als volwassen. Als ik daar maar een klein verschil in kan maken, zou ik al heel blij zijn. Je lichaam werkt niet op snoep, koek en chips. Het is misschien lekker en gemakkelijk, maar het gaat op een moment tegen je werken. Als ik mensen kan stimuleren gezonder te eten, zou ik heel gelukkig zijn.”

Sanne’s zwarte bonen burger

Ingrediënten voor 4 burgers: 100 g quinoa (ongekookt) • 400 g zwarte bonen • 3 grote dadels • 1 tl kurkuma • 1 tl komijn • 1 grote el mosterd • 4 glutenvrije hamburgerbroodjes

Bereiding: Kook de quinoa in een pannetje volgens de instructies op het pak. Wanneer al het water is geabsorbeerd door de quinoa laat je deze nog even op laag vuur staan tot de quinoa begint de knisperen. Nu weet je dat er geen extra vocht meer inzit en je burgers goed zullen binden. Giet de zwarte bonen af en laat deze even uitlekken. Doe vervolgens alle ingrediënten in je keukenmachine en mix tot je een kruimelige mix overhoudt. Als het te droog is, kun je er een beetje olijfolie aan toevoegen. Vorm er 4 middelgrote burgers van en bak ze in de pan in 10 minuten goudbruin en krokant. Leg de burgers op de broodjes en serveer ze met homemade hummus, vegan tomaten ketchup, spinazie en plakjes tomaat. Succes verzekerd!

zwarte bonen burger