Waarom de avocado zo populair is (en blijft)

avocado

Je kunt je Instagramfeed niet meer openen of je ziet er wel eentje voorbij komen. De avocado is rete-populair en zal dat nog wel even blijven, zeggen trendwatchers.

Beeld iStock

De populariteit van de vrucht is makkelijk te verklaren, vertelt foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan aan NU.nl. “Hij is aantrekkelijk om te zien, smaakt zacht en romig, is heel voedzaam en je kunt er veel mee doen. De avocado heeft eigenlijk alles mee.” Inmiddels is ‘ie een vast onderdeel van ons menu. “Vooral tijdens het ontbijt zullen we de avocado vaker gaan eten. Maar we houden het wel simpel, bijvoorbeeld met een plak tomaat erop en wat zout,” zegt Ammerlaan.

Ready to eat

Op dit moment kunnen we ons een leven zonder avocado bijna niet meer voorstellen. Toch was dat tien jaar geleden wel anders. “In 1987 werd hij al populair en gebruikt in gerechten met garnalen en als guacamole. Toen verdween hij weer. De avocado was destijds echt een luxeproduct,” vertelt Ammerlaan. “Sinds drie, vier jaar zien we hem weer meer. Natuurlijk omdat de avocado gehyped werd doordat we gezonder zijn gaan eten. Het komt ook doordat supermarkten eetrijpe avocado’s zijn gaan verkopen, waardoor de vrucht veel toegankelijker is geworden. Wilde je voor die tijd iets maken met een avocado, dan moest je wachten tot hij eindelijk rijp was.”

Social media, bedankt

“Dankzij social media is de wereld kleiner geworden en zien we wat anderen eten,” weet Ron Simpson, die deze week in Amsterdam het restaurant ‘The Avocado Show’ opent. “De avocado was al heel groot in onder meer Zuid-Amerika. Daardoor is men geïnspireerd geraakt door alle mooie dingen die je met avocado kunt doen. We zijn bewuster gaan eten en daar past de avocado goed bij. Het aantal verkooppunten groeit en de kwaliteit wordt ook beter.”

Lees ook:

5 redenen om je avocadopit te eten
Finally: ‘Taco Bell’ opent deze maand een restaurant in Nederland