Waarom koffie drinken goed voor je is

koffie drinken

‘Wie wil er nog een koffietje?’ Het is dé meest gestelde vraag op de VIVA-redactie. Een espresso shot, een gewoon zwart bakkie of een overheerlijke cappuccino: de VIVA’s lusten er wel pap van. En wat blijkt? Onze koffieverslaving is helemaal zo slecht nog niet!

  • Minstens vier kopjes koffie per dag nodig? Gewoon doen hoor, want uit onderzoek van de Harvard School of Public Health is gebleken dat vrouwen die vier bakkies drinken 20 procent minder kans hebben op een depressie.
  • De dag beginnen met een kop koffie is niet alleen lekker, het is ook de perfecte start van de dag. De geur van koffie alleen al zorgt ervoor dat we onze ogen opdoen, zo onderzocht de universiteit van Seoul.
  • De universiteit van Public Health in Texas kwam erachter dat mannen die drie koppen per dag drinken 42 procent minder kans hebben op problemen bij de erectie. Je kunt je vent dus met een gerust hart nog een bakkie inschenken.
  • Als je twee kopjes koffie per dag drinkt is de kans op diabetes type 2 minder groot. Onderzoekers denken dat de anti-oxydant chlorogeenzuur in koffie zorgt voor een vertraging in de opname van suiker in de darmen. Daardoor hoeft het lichaam minder insuline aan te maken, dat een hoge bloedglucosespiegel tegengaat. Koffie stimuleert ook de productie van insuline. Opvallend is overigens dat bij mensen die al diabetes hebben, koffie juist de bloedglucosewaarden in de war brengen.
  • Drink je nooit koffie? Drink een paar kopjes en je libido verhoogt als een malle…
  • De kans op Alzheimer is kleiner onder koffiedrinkers, dat vertellen onderzoekers in het blad Journal of Alzheimer Disease ons.
  • Velen drinken koffie niet omdat ze het zo lekker vinden, maar om even opgepept te worden. En dat klopt, want cafeïne stimuleert het centraal zenuwstelsel. Dit verbetert de concentratie, de geheugenfuncties en het vermogen om logisch te redeneren. Te veel koffie in een korte tijd is echter niet verstandig, dan schiet je je doel voorbij en wordt het alleen maar lastiger je concentratie te behouden.
  • Als je nooit sport zal je er niet veel van merken, maar bij geoefende sporters kan cafeïne de snelheid en de contractiesterkte van spieren vergroten. Ook raken spieren door het drinken van een bakkie minder snel vermoeid.

Oh, en wist je trouwens dat het beste koffiemoment om 10.00 uur ’s ochtends is? Dan is je cortisolniveau – het hormoon dat stress en het wakker worden van je lichaam reguleert – het hoogst, waardoor je het meest positieve effect uit je bakkie koffie haalt!

Beeld: iStock