Zo voorkom je dat je deze kerst een food hangover krijgt van ál dat eten

Het is Kerst, je bent met familie en er is véél en overvloedig eten. Een kiprollade, stoofpeertjes, kerstkransjes en chocolade- overal waar je kijkt is lekker eten.  Hoe ga jezelf beheersen met al dat lekkers en hoe voorkom je een food hangover?

Met deze tips voorkom jij dat je jezelf ‘overeet’.

1. Wees voorbereid

Een goede voorbereiding is het halve werk! Zorg ervoor dat je vóór het kerstdiner lichte maaltijden eet zoals: een salade, groenten of fruit. Deze worden sneller verteerd door het lichaam én zorgt ervoor dat jij s’ avonds meer kunt eten. Win – win!

2. Let op hoe je eet

Over het algemeen wordt een opgeblazen gevoel niet veroorzaakt door té veel eten of té calorierijk eten. Maar door hoe snel je eet. De beste tip die wij dan ook kunnen geven is: eet langzaam! Enjoy het lekkere eten en vergeet tussendoor niet iets te drinken. Neem de tijd. Eet bovendien niet te veel zoet, zout en vet door elkaar. Dit leidt tot een ‘file’ in je darmkanaal.

3. Begin licht

Begin je diner met een salade of groenten, zodat je een goede basis van vezels hebt voordat je aan de zwaardere gerechten begint. Zoals een ovenschotel of aardappelen. Door de vezels zal je een ‘vol’ gevoel krijgen, wat ervoor zorgt dat je je niet overeet met andere lekkernij. Wat goeeeéd! Moet je dan die lekkere taart laten staan? Nee, je moet wél genieten. Let alleen op de grote van je porties 😉

5. Drink niet te veel water

Veel mensen denken dat het slim is om veel water te drinken tijdens het eten, zodat je een ‘vol’ gevoel krijgt, maar eigenlijk werkt dit averechts. Drink vóór je maaltijd veel en zo’n drie kwartier na je maaltijd, maar ga niet tijdens het eten veel water drinken. Dit geldt overigens ook voor frisdrank (met name koolzuur)!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief.

Bron: ELLE| Beeld: iStock