Zo voorkom je dat je een food hangover krijgt

Het is feest, je bent met familie en er is veel en overvloedig eten. Hoe ga jij jezelf beheersen met al dat lekkers en hoe voorkom jij overeten tijdens de feestdagen? Met deze tips komt dat vast wel goed.

1. Wees voorbereid

Zorg ervoor dat je tijdens het kerstdiner ook iets neemt van een salade of een gerecht vol groenten. Als je daar genoeg van kunt eten, kun je ook van de andere gerechten genieten zonder dat je gelijk grote porties hoeft te nemen.

2. Let op hoe je eet

Over het algemeen wordt een opgeblazen gevoel niet veroorzaakt door te veel eten of te calorierijk eten. Mooie gerechten zijn niet de best verteerbare gerechten. Hoe simpeler het gerecht, hoe beter je lichaam het meestal kan verwerken. Eet niet te veel zoet, zout en vet door elkaar. Dit leidt vaak tot een ‘file’ in je darmkanaal.

3. Begin langzaam

Begin je diner met een salade met veel groenten, zodat je alvast een basis van vezels hebt voordat je aan de wat zwaardere gerechten begint. Door de vezels zul je al een redelijk vol gevoel krijgen, wat ervoor zorgt dat je niet te veel van de rest eet.

5. Drink niet te veel water

Veel mensen denken dat het slim is om veel water te drinken tijdens het eten, zodat je een ‘vol’ gevoel krijgt, maar eigenlijk werkt dit averechts. Drink voor je maaltijd veel en zo’n drie kwartier na je maaltijd weer, maar ga niet tijdens het eten veel water drinken.

6. Overweeg een veggie optie

Het verteren van je eten kost veel energie en tijd. Licht verteerbaar eten, zoals fruit en groenten, worden sneller verwerkt. Compacter eten, zoals kalkoen is pas na 24 tot 72 uur volledig verteerd en uit je systeem. Goed om te onthouden als je de dag na je kerstdiner geen eetkater wil hebben.

7. Beweging

Als je je niet lekker voelt omdat je te veel hebt gegeten, doe dan rustig aan. Een wandeling in de frisse lucht helpt om van je volgepropte gevoel af te komen. Zelfs een kwartier tot twintig minuten helpt al.

8. Nee, je hoeft niet alle taart aan je voorbij te laten gaan

Aan het einde van je maaltijd is het niet slim om veel zware en suikerrijke dingen te eten. Zo lang je je porties oké houdt, hoef je niks te laten staan. Je moet natuurlijk ook kunnen genieten.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief.

Bron: ELLE| Beeld: iStock
Elle (19) heeft een passie voor mode, muziek, fotografie en koken. Voor VIVA.nl schrijft ze over liefde, trends en alles wat de millennial bezighoudt. En ze is altijd op zoek naar mooie tijdschriften voor aan haar muur.