Last van migraine? Zo krijg je er grip op

Excedrin & Viva

Zul je net zien: heb je een leuke date of sollicitatiegesprek, steekt die nare hoofdpijn weer de kop op. Laat migraine niet je leven bepalen. Begin met het vermijden van deze bekende triggers.

VIVA samen met Excedrin (Acetylsalicylzuur, Paracetamol en Cafeïne)

1. Vermoeidheid op werk
Voorkom de bekende ‘inkakker’ tegen het eind van de middag. Hoe? Neem een ontspannende yoga-break. Sluit tegen vier uur (even) je kantoordeuren, rol een yogamat uit en doe de balasana-pose: de kindhouding. Ga op je knieën zitten, leg je voorhoofd voor je op de mat en je armen langs je lijf. Adem tien minuten door je neus en laat op elke uitademing alles los. Zo kom je de werkdag fit door.

2. De Franse slag
Heerlijk hoor, een plank vol Franse kazen, met een goed glas rode wijn ernaast. Maar niet zo slim als je last hebt van migraine. Gerijpte kaas en rode wijn triggeren hoofdpijn. Kies liever voor gezellige snacks als een groenteplankje met dipsausjes of blokjes veganistische kaas. Vervang rode wijn eens door Amé. Dat is een lichtbruisende vruchtendrank met bronwater die er net zo gezellig uitziet als een glas rode wijn.

3. Slecht slapen
Ga je lekker op tijd naar bed, kom je maar niet in slaap of lig je de halve nacht wakker. Probeer bij slaapproblemen eens een slaapcoach-app op je smartphone. Die houdt bij hoe lang je slaapt, hoe vaak je je per nacht omdraait en geeft daarnaast persoonlijke verbetertips. Wat ook kan helpen: ga twee uur voordat je onder de wol kruipt ‘offline’ en lees voor de verandering weer eens boek. Van papier, ja.

4. Hormonale veranderingen
Tja, die maandelijkse periode hoort er nou eenmaal bij, maar hormonale migraine hoeft niet elke maand een spelbreker te zijn. Slik je de pil of heb je een regelmatige cyclus, dan kan de huisarts je advies geven.

Onmisbaar: de migrainekit
Ook al vermijd je veroorzakers van migraine, toch komt een aanval soms op onmogelijke momenten opzetten. Een hulpmiddelenkit kan dan verlichting bieden. Wat zit erin?

  • Water Drink sowieso voldoende. Migraine kan ervoor zorgen dat je gevoeliger bent voor uitdroging.
  • Zonnebril en oordoppen Die halen de scherpe kantjes van fel licht en harde geluiden.
  • Oogmasker Soms is liggen in een donkere kamer het enige wat helpt. Is dat geen optie? Gebruik dan een slaapmasker.
  • Koptelefoon Een ‘migraine-playlist’ met rustgevende muziek helpt je om de aandacht van de pijn af te leiden.
  • Pijnstillers Excedrin is een pijnstiller die snel werkt.
  • Washandje Gebruik een nat washandje om af te koelen.
  • Migraine dagboek Het bijhouden van een dagboek geeft inzicht in patronen en triggers.
  • Toilettasje of clutch Om alle items compact en casual of chique in op te bergen.
Niet gebruiken bij kinderen jonger dan 18 jaar, bij maagpatiënten, tijdens de zwangerschap of bij inname van meer dan 15mg methotrexaat per week. Lees voor gebruik de bijsluiter. Zinc CHNL/CHXCDRN/0036/17 KOAG/KAG: 309-1117-1746

Lees meer: