5 quick fixes tegen een down gevoel op Blue Monday

blue monday down

Iedereen vergeet dat hij eraan komt en toch is die dag daar ineens: Blue Monday. Ooit bedacht in 2005 door de Britse psycholoog Cliff Arnall, omdat hij ervan overtuigd was dat de maandag in de laatste volle week van januari voor de meeste mensen de meest deprimerende dag van het jaar is.

Goede voornemens zijn alweer van tafel geschoven en vakanties lijken nog net even iets te ver weg (en in deze tijd vragen we ons af: gaat dat überhaupt ooit nog gebeuren?). De dagen worden winters en de maandag is natuurlijk het begin van de werkweek. Wij bij VIVA geloven niet zo in blauwe maandag (is het niet gewoon zoiets als vrijdag de dertiende?), maar mocht je je tijdens deze blue monday down voelen, zijn wij hier met wat quick fixes.

Ga de deur uit
Aangezien we toch allemaal thuiswerken, kleed je warm aan en maak een wandeling of fietstochtje in de lunchpauze. Geen tijd voor? Ga dan 10 minuutjes buiten staan en geniet van de frisse lucht. Geloof ons: dat doet wonderen. Vandaag toevallig vrij? Ga voor een lange wandeling.

Wees onder de mensen
Voor de werkenden: sluit je niet af, maar praat vandaag juist veel met je collega’s via Zoom. Plan een online koffiemomentje en héél belangrijk: gooi wat grappen in de gezamenlijke chatgroep. Gebruik je avond ook nuttig en ga koffiedrinken bij een vriend(in), doe een thuisworkout of speel een spelletje met je kids.

Geef een compliment
Bewezen: als je iemand een compliment geeft, krijg je daar zelf ook een goed gevoel van. Dus: vertel die ene collega dat hij of zij het goed doet, app een familielid dat je trots op hem of haar bent en complimenteer iemand die je tijdens je wandeling tegen komt met haar sjaal.Weet je niet waarmee je jouw wandelgenoot moet complimenteren? Een glimlach is ook al goed. Niet te lang en niet zo’n enge clown-achtige horrorsmile natuurlijk.

Wees dankbaar
En wat we daarmee ook bedoelen: stop met zeuren. Ja, het is maandag, deze lockdown lijkt eindeloos te duren en wie weet heb je je alweer volgevreten met te veel zoetigheden, maar daar kan niemand op dit moment snel iets aan doen. Herpakken en doorgaan.

En het allerbelangrijkst: Blue Monday = marketing
Blue Monday is nooit wetenschappelijk bewezen. Het is niet onderbouwd, dat wil zeggen: het is pseudo psychologie. Maar goed, voor bedrijven wel weer een mooi kansje om aanbiedingen te promoten. Trap jij niet in, toch?

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief.