Alles wat je moet weten over ‘oogyoga’

Oogyoga

Je ogen hebben elke dag flink wat te verduren, zeker als je veel achter een beeldscherm werkt. Dan is het helemaal niet gek dat je af en toe last hebt van droge, branderige, vermoeide ogen of zelfs hoofdpijn. Gelukkig bestaat er zoiets als ‘oogyoga’ en zijn er speciale ontspanningstechnieken voor je ogen, die je gewoon zittend én overal kunt doen.

Oogyoga is simpelweg yoga voor je ogen. VIVA heeft daarom de meest eenvoudige oogyoga-tips voor je op een rijtje gezet, zodat je je ogen meer kunt ontspannen, je je makkelijker kunt concentreren en een beter zicht krijgt.

Lees ook: Is veel televisie kijken écht zo slecht voor je kind? Dit zijn 10x jullie antwoorden

Tip 1: Palmeren

  • Ga er even goed voor zitten en probeer je te ontspannen. Het zou ook handig zijn als je dit aan je bureau doet, want dan kunnen je ellebogen daarop steunen.
  • Bedek vervolgens met je handpalmen je ogen en zorg dat er geen licht van buitenaf naar binnenkomt langs de randen. Als je het goed doet, houd je een beetje ruimte over tussen je handpalm en je oog en kan je gewoon knipperen.
  • Nu zijn er twee manieren: je houdt je ogen open en ziet alleen maar zwart. Of je doet gewoon eventjes je ogen dicht. Beide technieken werken ontspannend voor je ogen.

Tip 2: Masseren

  • Dit kan je meteen erna doen. Gewoon een paar keer, drie keer per massagetechniek bijvoorbeeld.
  • Als je je handen voor je ogen hebt weggehaald, kan je met je vingers zachtjes over je wenkbrauwen heen wrijven.
  • Daarna kan je vanaf je neusvleugels met je vingertoppen zachtjes richting je oren drukken.
  • Vervolgens kan je met je vingertoppen je voorhoofd masseren, maar niet te ruw, want je wilt geen rimpels.

Tip 3: Knipperen

  • Van nature knipperen we vaak om de drie seconden met onze ogen. Maar op het moment dat we naar een beeldscherm staren of bijvoorbeeld autorijden, knipperen we vaak pas om de zes of zeven seconde. En dat is eigenlijk te laat, dus is het belangrijk om lekker veel te knipperen.
  • Dit kan je gewoon in een halve minuut doen: zet je timer aan en probeer zo vaak mogelijk te knipperen.

Tip 4: In de verte kijken

  • Probeer met deze tip zo ver mogelijk te kijken. Deze oefening is misschien wel het fijnst om te doen op een terrasje of ergens in de natuur. Even lekker ver voor je uit staren, terwijl je ogen bij deze manier van staren heerlijk ontspannen.

Tip 5: Cirkelen

  • Als je hele vermoeiende ogen hebt, is dit niet zo een hele fijne oefening, want je kan er al snel duizelig van worden of hoofdpijn van krijgen.
  • De bedoeling bij cirkelen is dat je rondjes draait met je ogen. Het liefst zo groot mogelijk, maar wel langzaam van boven naar rechts, naar beneden, naar links en weer naar boven.
  • Deze oefening kan je ook de andere kant op doen en kan je voor het gemak ook drie keer herhalen.
  • Daarna is het fijn om even je ogen te sluiten, al is het maar voor een paar seconden.

Lees ook: VIVA-fit: ontdek je innerlijke ballerina met deze work-out

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief

Bron: Yoga Online, TV Limburg BE | Beeld: iStock