Veel mensen krijgen een burn-out net ná hun vakantie: hoe komt dat?

burn-out na vakantie

Als we aan vakantie denken, denk je vooral aan ontspanning (ook al is het in eigen land). Dat is het ook, maar toch komen veel mensen met een burn-out als souvenir thuis. Een burn-out na je vakantie: hoe komt dat?

Het heeft alles te maken met dat ene grote doemwoord: stress.

Burn-out na vakantie

Dan hebben we het niet over de welbekende vakantiestress (inpakken, files, kinderen, dat soort dingen), maar over de stressvolle periode vóór je reis. Als je toen veel stress hebt ervaren en de symptomen daarvan genegeerd hebt, heeft je lichaam te lang op adrenaline gedraaid. Heb je bijvoorbeeld veel overgewerkt of afspraken gehad? Dat – plus (on)bewuste stress door de coronacrisis – kan ervoor zorgen dat je op vakantie niet tot rust komt en bij terugkomst misschien te maken krijgt met een burn-out.

Stresshormonen

Hoe dat kan, is vergelijkbaar met het verschijnsel dat mensen ziek worden op vakantie. Na een periode van stress gaat je lichaam in ruststand, waardoor alles wat door adrenaline is onderdrukt naar boven komt. Je lichaam (om precies te zien: je bijnieren) heeft in een korte tijd veel stresshormonen aangemaakt. En als dat te veel en te lang gebeurt, lukt het op een gegeven moment niet meer en ben je ‘op’. Het resultaat is een burn-out, en die kan dus pas naar boven komen als je net terugkomt van vakantie, omdat je stresslevels in die vakantie weer wat lager zijn geworden. Daardoor is er meer ruimte voor dat moment dat een burn-out begint: je gaat niet meer door en door, je hebt eindelijk dat moment van nietsdoen te pakken gehad op vakantie.

Lees ook

Er even tussenuit: zelfs een midweekje heeft positief gezondheidseffect

Hoe herken je een burn-out op vakantie?

Als je tijdens je vakantie tegen een burn-out aan zit, kan je dat goed merken. Zo heb je bijvoorbeeld nog te veel dingen aan je hoofd en kom je niet volledig tot rust – en dat terwijl het einde van je vakantie nadert. Het gevolg? Je krijgt het benauwd, het zweet breekt je uit en je hebt misschien zelfs last van hartkloppingen. Eenmaal terug merk je dat je niet zo opgeladen bent als je had gehoopt, waardoor je opnieuw met tegenzin naar je werk gaat. De teleurstelling van dat een vakantie je niet heeft laten opknappen, komt dan extra hard aan.

Beter te vroeg dan te laat

Heb je zelf veel last van stress? Negeer dat dan niet en onderneem actie (bijvoorbeeld door deze tips te proberen). Mocht je veel stresssymptomen ervaren, breng dan een bezoek aan je huisarts. Ook kun je deze burn-out test doen om inzicht te krijgen in jouw situatie. Hoe eerder je dat doet, hoe beter. Het kan namelijk maanden of soms zelfs jaren duren voordat je volledig bent hersteld van een burn-out.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief.

Bron: Women’s Health | Beeld: Shutterstock