Geen resultaten gevonden Misschien heb je de verkeerde zoekterm gebruikt.

Zoekfilters:

Dankzij deze tips verbrand je calorieën terwijl je slaapt

slaapcafe

Niet alleen met een flinke work-out in de sportschool verbrand je een hoop calorieën, ook met het doen van het huishouden kom je een heel eind. Maar wist je dat er ook zoiets bestaat als de ruststofwisseling?

Een korte toelichting voor degenen die hier nog niet van afwisten: je lichaam heeft vooral calorieën nodig om onder andere op temperatuur te blijven, je hart te laten kloppen en de stofwisseling werkend te houden. De ruststofwisseling verbruikt dan ook behoorlijk wat calorieën; maar liefst 60 tot 75 procent van het aantal dat je per dag nodig hebt. En hij is niet alleen hard aan het werk wanneer jij in de sportschool staat, maar óók terwijl je slaapt.

Enne, goed nieuws, want je kunt deze ruststofwisseling nog een extra boost geven. Dat betekent dus extra calorieën verbranden terwijl je er niets voor hoeft te doen. Onderstaande tips gaan je helpen:

1. Zorg voor een diepe slaap

Oké, het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar een goede nachtrust zorgt ervoor dat je meer calorieën verbrand. Tijdens de REM-slaap moet je lichaam harder werken om je lichaam op temperatuur te houden en is je brein actiever, waar calorieën voor nodig zijn. Ga daarom iedere dag op een vast tijdstip naar bed en zorg ervoor dat je twee uur voordat je gaat slapen niet meer in aanraking komt met blauw licht (je telefoon, tablet of televisie, bijvoorbeeld). Dit zal je nachtrust ten goede komen.

2. Doe krachttraining

Het klinkt gek, maar een regelmatig bezoekje aan de sportschool zorgt ook voor het verbranden van meer calorieën ná het trainen. Je spieren verbruiken namelijk ook calorieën wanneer je lichaam in de ruststand is. Daarnaast geeft het je stofwisseling een boost. Win-win!

3. Koele kamer

De ideale temperatuur om het niet te warm of koud te hebben in de slaapkamer is 18 graden Celsius. Een koele kamer stimuleert niet alleen de stofwisseling, maar zorgt er ook voor dat je gemakkelijker in slaap valt. Nog een fijne bijkomstigheid: een lagere temperatuur tijdens het slapen zou rimpels voorkomen. Dit komt doordat er meer hormonen – waaronder het anti-verouderingshormoon – in het lichaam worden gepompt wanneer het lichaam afkoelt.

Wil je niets meer missen van VIVA? Neem een abonnement. Klik hier voor onze speciale aanbiedingen.

Bron Fitday, Margriet | Beeld Sanoma Beeldbank