Drie tips tegen een burn-out

tips tegen een burn-out

Pauline van der Veeken, oprichter van The Happiness Factory, helpt ambitieuze mannen en vrouwen om zich krachtig te voelen en succesvol te zijn, zowel in werk als privé. Dit zijn haar drie tips om een burn-out te voorkomen.

Tekst: Marloes Teerenstra | Illustratie: Merle Ana

1. Gun jezelf de slaap die je nodig hebt

“Slaap is een van de belangrijkste mechanismes om te herstellen van stress. Zorg ervoor dat je weet met hoeveel uur slaap jij je het beste voelt en gun jezelf die uren. Voor sommigen is zes uur voldoende om te herstellen, anderen lukt dat alleen bij negen uur slaap. Eindig je dag voordat je naar bed gaat met een rustgevend ritueel, zoals een ontspanningsoefening, een kop kruidenthee, een warme douche of een halfuur lezen.”

2. Eet regelmatig en gezond

“Ontspannen gaat heel goed met een glas wijn en een zak chips op de bank, maar dat geeft je niet meer energie. Door veranderingen in je voedingspatroon kun je je energie verhogen. Zorg ervoor dat je met ontbijt in je maag op pad gaat. Neem de tijd om te lunchen en kies voor een avondmaaltijd met veel groenten. Na maaltijden vol complexe koolhydraten, zoals ontbijtgranen, volkorenbrood en zilvervliesrijst, kun je beter presteren en heb je minder schommelingen in je suikerspiegel. Je grijpt ook minder snel naar suikerhoudende snacks en ongezonde tussendoortjes. Voldoende eiwit (vis, kip, magere vleesproducten) in je voeding zorgt voor voldoende aminozuren. Stress beschadigt cellen, en aminozuren zorgen ervoor dat je cellen weer worden hersteld. Kortom: eet goed, zodat je stress kunt terugdringen.”

3. Beweeg om vermoeidheid tegen te gaan

“Stilzitten kost energie, hoe gek dat ook klinkt. Laat het bloed rondpompen, schud de boel wakker en blijf de hele dag in beweging. Van hardlopen (en andere sporten waarvan je gaat zweten) word je sterker en slimmer. Op korte termijn helpt het om je stresshormonen te verminderen en zo creatiever te denken en je weerstand te vergroten. Je kunt meer aan. Op langere termijn vertraag je het verval van de hersenen met drie tot vier keer per week een halfuur sporten. Rennen is ook effectief tegen een depressie.”

Meer lezen over een burn-out? Deze week zoekt journalist Esma Linnemann uit waarom er steeds meer jonge vrouwen met een burn-out thuis zitten. Het blad kun je hier online bestellen of lees het artikel op Blendle.