15 easy peasy tips voor minder stress

minder stress

Vliegen rennen opstaan en weer doorgaan. Herman van Veen zingt het, wij doen het. Maar wie zit nou echt te wachten op dat vliegensvlugge leven dat vaak gepaard gaat met stress? Geheimpje: niemand. Daarom presenteren wij: een lijstje met hartstikke makkelijke tips voor minder stress.

Fysieke trucjes voor minder stress

  1. Masseer je hoofdhuid
    Niet alleen heel lekker, maar ook heel goed tegen stress. Bovendien gun je die drukke hersenen van je op deze manier ook wat.
  2. Stretch je lichaam
    Het leven is rennen of zitten, maar wanneer geef je je spieren de aandacht die ze verdienen? Hoppakee, door stretchen ontspan je je lichaam en dat is wat je wil.
  3. Doe de neplachen
    Een oud en apart trucje, maar het helpt echt. Door neplachen laat jij je lichaam denken dat je echt blij bent.
  4. Doe je ogen dicht
    Iedere dag worden onze ogen vermoeid met zoveel prikkels en beelden. In slechts 10 seconden kun je je ogen als het ware resetten.
  5. Knuffel iemand minimaal 6 seconden
    De mens wil genegenheid en in het geval van stress is support soms all we need. Zes seconden met iemand knuffelen is al lang genoeg voor een vleugje serotonine.

Praktische trucjes

  1. Schrijf je to do’s en zorgen op
    Door dingen op te schrijven zet je dingen letterlijk uit je hoofd (en op papier). Bovendien creëer je overzicht.
  2. Vermijd al het overbodige
    We gooien onze agenda tjokvol met afspraken. Maar waarom? Zijn ze echt nodig? 90 procent van je afspraken is onnodig en veroorzaakt alleen maar stress.
  3. Stop met uitstellen
    Uitstellen levert werkelijk waar alleen maar negatieve emoties op. Het is heel simpel: het is gewoon een kwestie van doen. Suus Ruis ging op onderzoek uit waarom we dingen uitstellen. Haar bevindingen lees je hier.
  4. Plan je pauzes in
    Plannen is jezelf verwennen, we kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Een planning geeft overzicht, óók van je vrije tijd.
  5. Ruim op
    Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Weet jij niet waar te beginnen? Puinruimen in huis doe je zo.
  6. Luister naar muziek
    Vrolijke deuntjes doen wonderen – en misschien ga je zelfs een beetje dansen. Doe dan.

Culinaire trucjes

  1. Drink een kop thee
    Thee is lekker, thee is gezond, thee is ontspannend. Need we say more?
  2. Eet wat chocola
    Een beetje verwennerij mag best, toch?
  3. Eet citrusvruchten
    Niet alleen zijn ze vrolijk van kleur, ze zijn healthy as fuck.
  4. Kook uitgebreid
    Ook koken is jezelf verwennen. Schenk daarbij een glaasje wijn voor jezelf in en leg je telefoon weg.

MEER OVER STRESS:

Als je gestrest bent, kun je soms onbedoeld fel uit de hoek komen, want vriendelijk blijven in zulke situaties, dat lukt bijna niemand. Als je een smsje of email binnenkrijgt waar je hart sneller van gaat kloppen en stoom uit je oren laat komen, gebruik dan de SODA-methode. Hiermee ben je ondoordachte, emotionele reacties voor.

VIVA's Lise gelooft in een poederroze planeet ergens hier ver, ver vandaan, waar Justin Bieber en Idris Elba samen president zijn en het altijd glitter giet. Zolang die planeet nog niet is gevonden, houdt Lise zich bezig met millennial perikelen, series, films en boeken. Seks? Seks ook. Reizen? Vooruit, dat ook. Zo'n beetje alles dus. En ze schrijft erover op VIVA.nl.