Dit eten kun je het best vermijden als je gestrest bent

Laten we een ding uit de wereld helpen: er bestaan geen magische voedingsmiddelen die stress verminderen. Maar voeding heeft wel degelijk impact op hoe je je voelt. En als je je al verdrietig voelt, kunnen bepaalde voedingsmiddelen het zo mogelijk nog erger maken.

Dit eten kun je het best vermijden als je gestrest bent:

Geraffineerde suikers 
Het is natuurlijk verleidelijk om naar koekjes en gebak te grijpen als je stressy feelings hebt, maar leer jezelf aan om dat juist niet te doen. Als je veel suiker naar binnen werkt krijg je een sugar rush die eindigt in een crash. Door die crash voel je je moe en chagrijnig en dat is wel het laatste wat je erbij kunt hebben.

Zout
Als je voedsel eet dat een hoog natriumgehalte bevat, krijg je dorst, kun je je opgeblazen voelen en kan je bloeddruk stijgen. Juist ja, die bloeddruk die toch al vrij hoog is omdat je gespannen bent. Dan raak je dus van een béétje gestrest nog meer gestrest. Vermijd gefrituurde snacks of chips. Hoe verleidelijk ook.

Cafeïne
Ook cafeïne kan leiden tot een hogere bloeddruk en een verhoogde hartslag. Met mate is cafeïne prima, maar van een overschot kun je zenuwachtig en nerveus worden. Niet ideaal…

En dit helpt je om (op lange termijn weliswaar) stress te verminderen:

Vitamine C
Stress schijnt effect te hebben op ons immuunsysteem, wat kan verklaren waarom je ineens een koutje vat tijdens een drukke week. Vitamine C helpt bij het behouden van een gezond immuunsysteem.

Probiotica
Darmbacteriën zijn in staat om je te helpen tegen de negatieve gevolgen van stress. Pro-biotica zijn te vinden in  voedingsmiddelen zoals knoflook, uien en asperges.

Kalium
Helpt tegen een opgeblazen gevoel en verlaagt hoge bloeddruk. Zit o.a. in bananen, zalm, edamame, zoete aardappelen en sla.

Magnesium
Voedingsmiddelen met magnesium helpen tegen hoofdpijn en vermoeidheid. Kun je o.a. vinden in donkere bladgroenten, pompoenpitten, amandelen, avocado’s en vijgen.

Kruidenthee
Veel kruidenthee staat bekend om zijn kalmerende eigenschappen. Totally stressed out? Probeer eens valeriaanthee, citroenmelisse thee, lavendelthee of kamillethee.


Bron | SELF Magazine