Dit gebeurt er met je vagina als je veel fietst

Fervente spinners zullen het vast wel eens gemerkt hebben: als je veel kilometers maakt in je les kan het nogal pijn gaan doen down under. 

Hoe dat kan? Het gaat allemaal om de pudentuszenuw; een zenuw in je bekkengebied. Deze zenuw zorgt voor het gevoel in je clitoris en je schaamlippen. Enige druk op die zenuw is aangenaam, maar bij te veel druk wordt ‘ie bekneld. Resultaat? Uitval en een ‘slapend gevoel’. Als de zenuw constant sterk wordt afgekneld zou er blijvende zenuwpijn kunnen ontstaan. Maar geen zorgen: dit geldt alleen voor mensen die elke dag uren fietsen. Het is dus zeldzaam dat je er blijvende schade aan overhoudt.

Fietsadvies

Goed nieuws: aan het einde van de dag kan je vagina echt heel veel hebben. En je onderkant raakt na een tijd gewend aan een zadel. SELF Magazine geeft echter wel tips om een pijnlijk gevoel daaronder te voorkomen. Sarah Shelton, spin-instructeur bij ‘Cycle House LA’ vertelt SELF dat voor de juiste houding (en zo min mogelijk druk op je pudentuszenuw) je zadel gelijk moet staan met je heup (als je naast de fiets staat). Als je trapt, moet je knie niet over je teen heen komen. Houd een rechte rug en een strakke buik voor stabiliteit. Ze geeft nog meer advies: ga ook niet spinnen direct na het scheren en draag een luchtdoorlatende broek. Check!

Bron Self Magazine | Beeld iStock & GIPHY.com